Τρίτη 21 Απριλίου 2009

σκεψεις για τες τ/κ εκλογες

Τελικα οι δημοσκοπησεις εφκηκαν σωστες..Το κομμαν του Ερογλου εφτασεν το 44% τζαι το Ρεπουπλικανικο εππεσεν στο 29-30%..Ανατροπη των ποσοστων προηγουμενων εκλογων..Μονο η οικογενεια Ντεκτας φαινεται να εσταθεροποιηθηκεν γυρω στο 10%..Αλλα αν οι δημοσκοπησεις εχουν δικαιον, τοτες οι αλλες δημοσκοπησεις που δειχνουν τζαι μιαν ρευστοτητα στες αποψεις των τ/κ εν πιο ελπιδοφορες...

Να δουμεν ομως ιντα που μπορει να σημαινει το αποτελεσμα με δεδομενο οτι οι εκλογες καταγραφουν κοινωνικες τασεις μεσα στα πλαισια της διαχειρισης της εξουσιας..Οι "δικοι μας" ποδα εκαθαρισαν στο αψε σβησε..Εν η Αγκυρα που τα κανονιζει..Εν η Αγκυρα που εν υπευθυνη..Μπλα μπλα..Εκολλησεν η βελονα..Εν βαρκουνται συνεχειαν το ιδιον φκιολιν; Πριν τες εκλογες οι ανταποκρισεις ποτζιει ελαλουσαν οτι η Αγκυρα επροτιμαν την κατασταση οπως ηταν με το Ρεπουπλικανικο κομμα τζαι τον Αβτζη [που εν το κομμα που μαλλον εκατασκευασεν ο Ερτνογαν]..Ο Αβτζη επιβιωσεν..Αλλα γυρω στο 6-7%..Νομιζω υπαρχει μιαν αρνηση στην πολιτικη "μας" ελιτ να δεχτει οτι υπαρχουν οι τ/κ σαν οντοτητα..Τα αποτελεσματα, αλλα τζαι η εξεγερση πριν που εφερεν την προηγουμενη ισορροπια, δειχνουν οτι στην βορεια Κυπρο υπαρχει μιαν κοινοτητα που σκεφτεται, αντιδρα..Που ενεν ομοιομορφη - οπως τζαι ποδα υπαρχουν "ιστορικες παραταξεις", τασεις, μετακινησεις...Τζαι ψηφιζει μεσα στα πλαισια των επιλογων που εσιει..Με την Τουρκια τζαι τον στρατο της που την μιαν..Με την Κυπριακη δημοκρατια, που την αλλη, σαν ενα κοτσιανι στο οποιον συμμετεχουν μεν θεωρητικα/νομικα αλλα οϊ πρακτικα που το 1963-64...Τζαι τωρα την "ευρωπη" σαν προοπτικη - αλλα υστερα που το 2004 σαν "μπλοκαρισμενη προοπτικη"...Αμα εφανηκεν εναν ανοιγμα την περιοδο 2000-04 η τ/κ κοινη γνωμη εμετακινηθηκεν τζαι ανατραπηκεν το κατεστημενο του Ντεκτας..Σημερα εχουμε επιστροφη των πιο σκληροπυρηνικων στην πλειοψηφια..
Οποτε εναν 15-20% αλλαξεν κομμαν παλε..
Εν λογικες κινησεις/μετατοπισεις συλλογικης ταυτισης..τζαι εν χρειαζεται "δακτυλο" της Αγκυρας..Τωρα εν να μου πειτε τζαι ο Σ. Λεβεντ ελαλεν κατι αναλογο [οτι πισω που ουλλα εν η Αγκυρα] εχτες στον Πολιτη. Ναι αλλα το τεκμηριο του ηταν επισης αορατον - εκαμε, λαλει, πως υποστηριζε τον εναν αλλα ουσιαστικα υποστηριζε τον αλλο με "μαεστρια"..ε καπου τζιαμαι εχαθηκεν το τεκμηριο προφανως..Ο Σ. Λεβεντ τζαι ο Ντουρτουραν εν αθρωποι που αγωνιστηκαν τζαι αξιζουν καθε σεβασμο..Αλλα δαμαι [οπως τζαι σε αλλα] εν με επεισεν ο Λεβεντ. Μπορει να εν τζαι θεμαν κοινου... ινταλως λειτουργα ποτζιει τζαι ποδα μια ρητορικη...

Υπαρχει τζαι το θεμαν ιντα που ψηφιζουν οι τ/κ τζαι ιντα που ψηφιζουν οι εποικοι [που υποψιαζομαι οτι εν το subtext της κριτικης του Λεβεντ τζαι των αλλων αριστερων τ/κ που εν επηραν μερος στες εκλογες]..Τρεχα γυρευε..Δηλαδη τζηνος που εγεννηθηκεν το 1990 στην βορεια Λευκωσια τζαι εν 19 χρονων σημερα εν εποικος, μη-κυπραιος; Ναι καλαν..Εν προιον "παρανομου καθεστωτος" λαλει η επισημη παρλα μας [αν τζαι οσους ηρταν πριν το 90 δεχουμαστεν τους - τζαι ο Τασσος τζαι ο Γλαυκος κλπ]..τζαι φυσικα οι τ/κ που τους θεωρουν κινδυνο για την πολιτικη τζαι πολιτιστικη υπαρξη της κοινοτητας τους...Εν μια πραγματικοτητα ομως που εν θα εξαφανιστει ετσι..
Τζαι στην "ευρωπη" [που εν η φαντασιωση του μελλοντος σημερα τζαι για τους μεν τζαι για τους δε] οι παρανομοι μεταναστες που νομιμοποιουνται υστερα που χρονια ιντα που ενι; Εν ηρταν παρανομα; Τζαι για ουλλους τους λαφαζανηες της απορριπτικης πτερυγας να αθθυμησω οτι ο Κληριδης το 98, στην μονη προεκλογικη συζητηση που εγινεν, ειπεν με σαφηνεια για τους εποικους:
"Δεν μπορειτε να διωξετε παρανομους μεταναστες"..
Τζαι εψηφισαν τον τζαι ο Κουτσου, τζαι ο Συλλουρης, τζαι τον μισον Δηκο, τζαι φυσικα ο Λυσσαριδης που τοτε εκορτωνεν θεμας σαν προαγωγος της "εθνικης ενοτητας"..Αλλα αν καρτερας πε μου που τον Λυσσαριδη συνεπεια..
Το προβλημα με τους "εποικους" [βαλω το σε εισαγωγικα γιατι εν τζαι οικονομικοι μεταναστες αλλα τζαι χρησιμοποιησιμοι πολιτικα] εν αλλον..Ενεν οσοι ηρταν πριν χρονια τζαι εγιναν μερος της τ/κ κοινοτητας..Το θεμαν ενι να μεν ανοιξουν τα βορεια συνορα τζαι να γεμωσει η βορεια Κυπρος..Τζαι τοτε οσοι φωναζουν σημερα εν να εβρουν τον ευατον τους μειοψηφιαν στην Κυπρο...Τζαι τοτε ο Νικολακης που εν τον εκοφτεν ταχα μου το αποτελεσμα, εν να ανακαλυψει την πραγματικοτητα...

Εσιει εναν 14χρονο μιτσην στην γειτονια μου που η μανα του εν κυπραια τζαι γερος τους ξενος [μη-κυπραιος]..Επειδη εχουμεν καλη σχεση, πριν καμιαν δεκαρκα μερες, ηρτεν να με ρωτησει για μιαν εργασια που ηταν να καμει..ποια εν η διαφορα τους τ/κ που τους "κυπραιους" [εννοαν ε/κ] τζαι τους εποικους...Εμαχουμουν να του εξηγησω την διαφορα τ/κ -εποικων τζαι το προβλημα που δημιουργειται ωσπου εν λυεται το κυπριακο, οποτε ξαφνικα
λαλει μου..
"Γιατι εν κακον αμα ερτουν πολλοι που την Τουρκιαν;"
Λογω καταγωγης ο μιτσης αναγιωθηκεν να θεωρει τον ρατσισμο προβλημα..Εμεινα τζαι εθωρουν τον..Να του πω οτι εν να γινουν οι ε/κ μειοψηφια, ηταν να μου πει.."Ε και;" Να του πω οτι οσοι φωναζουν οτι κινδυνευκουν οι ε/κ εν να παθουν οτι φοουνται [οπως εγινεν τζαι στες 15 του ιουλη] παλε εν τζαι εν ηταν να τον πεισει..Το μονο που εσκεφτηκα να του πω ηταν τουτον..
"Κοιταξε να δεις...Στην κυπρο εσιει κατι αιωνες που ο πληθυσμος ηταν σταθερος..Τζαι εφτιαχτηκεν εναν ενδιαφερον μειγμα..Τωρα αλλασει η κατασταση τζαι ποδα τζαι ποτζιει - ποτζιει εν που το 74, αλλα τζαι ποδα τωρα..τζαι πολλα γληορα..Αν τουτες οι αλλαγες γενουν καπως πιο οργανωμενα μπορει να καταφερουμεν να κρατησουμεν τζαι κατι που τζηνα που εδημιουργησαμεν πριν..Γιατι τοτε, εκτος που τους πολεμους του 64 τζαι του 74, εκαταφερναν τα οι κυπραιοι να ζιουν μαζιν τζαι να μεν τσακωνουνται για την θρησκεια τζαι την γλωσσαν τους..Αν το χασουμε τζηνον, εν να εν αναγκη να το ξαναεβρουμεν.."

Ο Ερογλου πριν τες εκλογες τζαι υστερα που τες εκλογες επεμενεν οτι οι συνομιλιες εν να συνεχιστουν..Τουτον εν καλον..Οτι ενοιωθεν οτι στην κοινη γνωμην εν θα επαιζεν το επιχειρημα της σκληρης διαπραγματευσης [οπως στην υστερια του 92, ας πουμεν, εναντια στην λυση]..Οποτε προεκλογικα επαιξεν το "οικονομικα προβληματα" τζαι "σκανδαλα"..
Αλλα υποψιαζομαι οτι υπαρχει τζαι το γεγονος οτι καμποσοι καλοπροαιρετοι τ/κ εβαρηθηκαν τα αππωματα των [ η εστω μερικων] ε/κ..Η Μορφου που εισιεν ψηφισει "ναι" το 2004, τωρα εμετατοπιστηκεν στο πιο απορριπτικο κομμα..Το οτι, ας πουμε, η Αντιγονη του ΔΗΚΟ [τζαι αλλοι σαν τζηνην] μπορει να μεν παει τελικα πισω στην Μορφου μπορει να μεν εσιει σημασιαν για την ιδιαν πκιον..Τζηνη, αντικειμενικα, εκαμεν την καριερα της στην λευκωσια πολεμωντας την ρεαλιστικη πιθανοτητα να πασιν πισω οι Μορφιτες - για να διαχειριζεται το προβλημα τους..Αν ομως μουλαρωσουν τωρα τζαι οι τ/κ [με καμιαν Αντιγονη ποτζιει] τζαι κολλησουμε στες συνομιλιες; Ο Τασσος επεταξεν την ευκαιριαν με την Καρπασια - ατε πε ηταν δυσκολη η φαση..τωρα κινδυνευκει να μπει τζαι η Μορφου στην συζητηση για το αν θα επιστροφει η οϊ...
Διοτι ως τωρα το θεμαν ηταν να καλοπιασουν τους ε/κ..
Ε τωρα ετους τζαι τους τ/κ που θελουν καλοπιασμα..
Τζαι παλε ενεν αναγκη να τους βαλει η Αγκυρα αορατα να το καμουν..

Αθθυμουμαι που εσυναντησα μιαν τ/κ τζαι εκαμναμεν παρεα υστερα που το ανοιγμα των οδοφραγματων το 2003..Εν της ειπα, εν εξερα ινταλως να της το πω, αλλα ενοιωθα οτι ηταν απελπιστικα αθωα..Εθθυμιζεν μου την "αθωοτητα" των ανατολικογερμανων που ωσπου να καταλαβουν ινταλως λειτουργα το ανοικτο πολιτικο συστημα, εβρεθηκαν επαρχια..Ενομιζεν οτι ουλλοι οι ε/κ ηταν "καλοι", οτι ουλλοι ηταν στην σιηροτερη περιπτωση σαν εναν σκεπτικιστη [για την λυση] ακελικο..Εν εκαταλαβαινεν το βαθος της λοβοτομης μερικων..Εν πιστευκω οτι υπαρχει διαχυτος ρατσισμος στην ε/κ κοινοτητα..Υπαρχει εναν ποσοστο οπως στες παραπανω κοινωνιες..Αλλα υπαρχει τζαι σκεπτικισμος..Τζαι το σιηροτερο εν τουτη η αισθηση του αορατου που περιβαλει τους τ/κ σαν ατομα τζαι σαν συλλογικοτητες..
"Οί σιορ εν εχουμεν τιποτε μαζι τους"..
Αλλα υπαρχει [υπηρχεν;] επισης τζαι η ταση πολλοι να μεν ασχολουνται να δουν οτι οι τ/κ εν υπαρκτα οντα τζαι οτι καποιες επιλογες "δικες μας" [τζαι ιδιαιτερα οι συνεπειες τους] ντιζουν τους αμεσα - τζαι ενδεχομενως αρντηικα..Τζαι αρα, σε καποια θεματα, πρεπει να εν μερος της εξισωσης τζαι σαν συλλογικοτητα..
Εν κουφο αλλα ακουεται ακομα.."Μα η πλεοψηφια ετσι εθελεν.." Ας πουμεν οτι τουτον το "εθελεν" εν ηταν θεσμικα κατασκευασμενο..Ιντα που σημαινει; Δηλαδη τον τζαιρον που η πλειοψηφια, η συντριπτικη πλειοψηφια στον αμερικανικο νοτο, υποστηριζεν να μεν ψηφιζουν οι μαυροι ηταν οκ; Αν η πλειοψηφια θελει να σκοτωσει καποιον εν οκ; Εσιει καποια πλειοψηφια το δικαιωμα να υποχρεωσει μιαν μειοψηφια να ζιει σαν πολιτες β κατηγοριας;
Διοτι εν οι ε/κ που εσυγκροτηθηκαν πρωτοι σε κοινοτητα τζαι ειπαν, εμεις ειμαστεν τουτοι, τζαι εσεις [λογω θρησκειας] εν ανηκετε..

Ναι οντως..Εχουμεν τζαι μιαν εντυπωσιακη ιστορια συνυπαρξης...Τζαι οντως η αριστερα ηταν η ιστορικη αποπειρα να περασει η βιωμενη εμπειρια της καθημερινοτητας σε εναν νεον ειδος πολιτικου λογου που θα εξεπερνα τον θρησκευτικον [της οθωμανικης-παραδοσιακης περιοδου] τζαι τον εθνικον [της βρετανικης-μοντερνας περιοδου] λογον/συγκροτηση/διαχωρισμο τζαι θα αρθρωνε εναν ενιαιον λογο για ολους τους πολιτες..τζαι ταξικα, τζαι πολιτικα, τζαι αντι-αποικιακα..τζαι ενδεχομενως τζαι πολιτιστικα..
Αλλα στο γεωπολιτικο πλαισιο του μεταπολεμικου κοσμου ηταν απελπιστικα μονη..

Ναι.. τζαι το πρωτο φυλλαδιο της εοκα το 55 ελαλεν επισης οτι "οι τ/κ ειναι αδελφια μας"...Αλλα επαραβλεπεν [συνειδητα η μη] τες συνεπειες της ενωσης τζαι της ιδεολογιας του εθνικισμου για την τ/κ κοινοτητα..Οτι ουσιαστικα εθελεν να τους συρει στην προσαρτηση με το κρατος που τους επροσδιοριζεν σαν τον ιστορικα "εθνικο εχθρο"..
Τζαι ο Τασσος με τα κολληματα του πιο προσφατα, το ιδιον..με τον Ντεκτας επηεν τζαι ηπιεν καφε [τζαι καλα εκαμεν] εστω τζαι μυστικα γιατι σαν πολιτικος εκαταλαβαινε πκιον οτι το κυπριακο εν τζαι δικοινοτικο προβλημα..Αλλα δημοσια εν επηενεν να πιει εναν καφε με τον Ταλατ..Μα καλαν ποσον στραος μπορεις να εισαι; Εν εκαταλαβαινεν οτι ηταν εξευτελιστικο να του λαλει ο αλλος "ας βρεθουμεν σιορ φιλικα" τζαι τζηνος να το παιζει "προεδρος" τζαι καλαμι; Οποτε οσοι επιμενουν να νομιζουν οτι οι τ/κ εν απλα αορατοι,τζαι καλοβολοι ιθαγενεις καλα καμνουν να φερουν τα μιλια τους..Εν κυπραιοι τζαι εν το ιδιο ξεροτζεφαλοι οπως τζαι οι νοτιοι/εκ..Προσβαλλουνται..Εχουν τζαι τζηνοι αξιοπρεπεια κοινως...Τζαι αμα κοψουν στα 2 στενα της μοναξιας, η στραβαρα για τες συνεπειες γυριζει πισω σε "μας"..το 74, η Καρπασια, η Μορφου..

Διοτι που μιαν αποψη τουτες οι εκλογες εν τζαι το φιασκο της τασσικης-λιλλικικης στρατηγικης του εκβιασμου των τ/κ για να "επιστρεψουν στο ενιαιο κρατος"..Οπου φυσικα το πανω σιεριν θα το ειχαν οι ε/κ..Αμα στριμωχνεις εναν πληθυσμον στην ακρα εν να πιαστει που οτι εβρει..Οι κυπραιοι χριστιανοι στην αρχην της αποικιοκρατιας ηβραν τον ελληνικο εθνικο μυθον σαν αντιβαρο στους εγγλεζους..Υστερα αμα εγινεν τζαι τζηνος ταξικη ιδεολογια, μια πτερυγα των λαικων στρωματων εστραφηκεν σε μιαν κυπριακη εκδοχην του κομμουνισμου..Αλλα την δεκαετιαν του 50 ακομα τζαι η εθνικοφροσυνη που την εκπροσωπαν ο Μακαριος εστραφηκεν [σοφα] στους αραβες τζαι τον Νασσερ..Τζαι παει..
Αναλογα εκαμαν ιστορικα τζαι οι κυπραιοι μουσουλμανοι..Αμα η ε/κ κοινοτητα εσυγκροτηθηκεν αυτονομα τζαι επικρατησεν [εστω ηγεμονικα], την περιοδο 1930-60, η προσαρτηση/ενωση σαν στοχος του αντι-αποικιακου τους κινηματος, μιαν πτερυγα των λαικων στρωματων των τ/κ επροσπαθησαν να λειτουργησει στα πλαισια της ενιαιας πολυπολιτισμικης αριστερας..Αλλα αυτονοητα η δικη τους, η τ/κ, εθνικοφροσυνη εστραφηκεν στους εγγλεζους για οπλα τζαι στην Τουρκια..

Ετσι τζαι, σημερα, η στρατηγικη να αναγκαστουν να "υποκυψουν" οι τ/κ με το εμπαρκο, εκατεληξεν στον Ερογλου..Τζαι η Ε.Ε. εκατεληξεν ο εξωτερικος/εσωτερικος διαιτητης..

Αν τζαι ημουν υπερ του "ναι" στο δημοψηφισμα [τζαι ωρες ωρες τοτε ενοιωθα εναν ειδος κατασκευασμενης υστερικης παρακρουσης γυρον], καταλαβω την λογικην/πλαισιο του "οϊ" τοτε..Εκτιστηκεν εναν πλαισιο λυσης που τα πανω..Στα10 χρονια κυβερνησης Κληριδη η κυριαρχη εικονα νομιμοποιησης τους καθεστωτος ηταν ο εθνικισμος..Οϊ την μιαν ηταν τα παναϋρκα της Κλαιρης, την αλλην ηταν οι πυρυλοι, υστερα το εναν, το αλλον...Ο Κληριδης ηταν ενας πολλα καλος [τζαι ενδιαφερον] κυριος ο οποιος εκαταφερεν να φερει μιαν λυσην στο τελος - αλλα η λυση εκτιστηκεν στην επισης αστειαν αντιληψη οτι αμα τους πουν τους ε/κ οτι " τουτη εν η λυση" εν να δεκτουν ετσι απλα..Τζαι εν εκανεν που τους εβαλαν στην ευρωπη χωρις να τους ρωτησουν [οποτε υπηρχεν τζαι εναν κλιμα αβεβαιοτητας που την μιαν για τες αλλαγες που θα ερκουνταν] επροκυψεν τζαι μια λυση με παραπανω ενδεχομενες αλλαγες..
Για τους τ/κ, αντιθετα, ηταν οντως πολλα καλη στιγμη υστερα που την εξεγερση τους..Στους ε/κ ελειτουργησαν τζαι τα μμε τζαι η κρατικη εξουσια αρνητικα, αλλα υπηρχεν τζαι εναν αντικεμενικο αισθημα αβεβαιοτητας...Σε τζηνον τον κλιμα ο Τασσος επαιξεν τζαι εναν ρολο συμβολικου Μακαριου - σαν αντισταση στα σχεδια των "ξενων"..Τζαι βεβαια, στον ηγεμονικο λογο, η ενταξη στην ευρωπη εμεταμοφωθηκεν που αμφιβολια/ανασφαλεια/ανησυχια [στο επιπεδο της καθημερινοτητας] για το ιντα που ερκεται, σε μια υποσχεση υπεροψιας - "εν να εχουμεν το πανω σιεριν"..
Αθθυμουμαι που εμιλουν με εναν γνωστον μου του ακελ που ηταν κοντα στην κυβερνηση τοτε..λαλω του..
"Ρε μα κουρτιζετε τον κοσμον αρνητικα;" [ηταν Μαρτης].."ινταλως εν να καταλαβει ο κοσμος ιννα που εν η λυση;.."
λαλει μου.."Νομιζω ο Τασσος εν να το παρει παρατζει.."
Επιστεψεν τζαι τζηνος οτι αμα μπουμεν στην ευρωπην εννα εχουμεν πλεονεκτημαν..μπλα μπλα..Τζαι "ως τα χριστουγεννα εν μας φερουν καλλιτερο σχεδιον"..Καρτερα ακομα..Εγω παντως τον καφε που εβαλαμεν στοισιημα εκερδισα τον..

Τελικα εμπηκαν οι ε/κ τζαι η Ε.Ε. εσυρεν τους 3 κανονισμους που ουσιαστικα δεσμευκουν τζαι τες 2 κοινοτητες...
Οποτε εμειναμεν παλε χωριστα - αλλα με διαιτητη που παιζουμεν οτι εν τον θωρουμεν..Τζαι παλεν εκλιπαρουμεν..Ως τζαι την Χιλλαρυ..Ελεος..
Παντως αφηκεν τζαι 2 θετικα τζηνος ο Απριλης..Μεσα που τον Τασσο καποιοι ανακαλυψαν για πρωτη φορα την αξιοπρεπεια να εισαι κυπραιος/α [εστω τζαι αν δεν εκαταφεραν να πασιν τζαι εναν βημα παρακατω τζαι να δουν τζαι την πολυπολιτισμικη διασταση της κυπριακοτητας], ενω η συγκλονιστικη [ετσι την εβιωσα - ακριβως επειδη εγινεν σε δεξιον ακροατηριο τζαι σε μιαν περιοδο κατασκευασμενης υστεριας] ομιλια του Αναστασιαδη στο συνεδριο του συναγερμου, ανοιξεν μιαν αλλην πορτα για την δεξιαν..Στο μελλον - επιτελους αντι στην νεκροφιλια..
Τζαι στον δρομον, την καθημερινοτητα, νοιωθω οτι εδημιουργηθηκεν μιαν νεα δυναμικη στη βαση μιας συγκλισης αριστερων τζαι φιλελευθερων..

Που μιαν αποψην η συγκατοικηση Ταλατ-Ερογλου μπορει να εν τζαι οπως την συγκατοικηση ακελ-απορριπτικων στην ποδα/δικην μας συγκυβερνηση..Διοτι τελικα πρεπει να βρεθουν φορμουλες που να μιλουν σε ουλλους..Τζαι τζηνους που εν να καταλαβουν τζαι τζηνους που εν να ανακαλυψουν υστερα που την λυση οτι τελικα εν καλη - οπως εκαμεν τζαι ο Τασσος με την Ζυριχη..

Ο Αμοζ Οζ, ο ισραηλινος συγγραφεας, εγραψεν σε μιαν φασην...
".. τραγωδια..ειναι η συγκρουση ενος πανισχυρου αξιωματος διεκδικησης με εναν αλλο το οποιον δεν υστερει καθολου στην δυναμη των επιχειρηματων η της διεκδικησης...
οι τραγωδιες μπορουν να λυθουν με εναν απο δυο τροπους. Υπαρχει η Σαιξπηρικη λυση και η Τσεχωφικη. Στο τελος μιας τραγωδιας τους Σαιξπηρ η σκηνη ειναι γεματη πτωματα και ισως να να υπαρχει καποια αισθηση δικαιοσυνης να αιωρειται στην ατμοσφαιρα. Μια τραγωδια του Τσεχωφ, απο την αλλη,τελειωνει με ολους τους πρωταγωνιστες να νοιωθουν απογοητευεμνοι, πικραμενοι, με ενα αισθημα πονου στην καρδια και την ψυχη - συντριμενοι αλλα ζωντανοι."
Τζηνος επροτιμαν μιαν Τσεχωφικη λυση. Αλλα στην πραγματικτοητα ουτε τζηνη καμνει μας, εμας στην Κυπρο..Για τουτον, το φκιολι της "οδυνηρης λυσης" ακομα τζαι που καλοπροαιρετους αθρωπους καμνει με να δυσπιρκω..

Η λυση η δικη μας πρεπει να εν τζαι χαρουμενη..Οϊ γιατι εν να αναστηθουν πεθαμενοι [ η η λατρεια της Αφροδιτης] η γιατι εν να ερτει κανενας left over ιμαμης, αλλα γιατι εν να εβρουμεν την δυνατοτητα να δουμεν την πραγματικτοητα μας τζαι να σταματησουμεν να εκλιπαρουμεν [τζαι οι 2 κοινοτητες] καποιους να μας δωκουν δικαιον..
Μπορουμεν επιτελους να διαμορφωσουμεν την ιστορια μας συνειδητα..
Ζουμεν σε εναν κοινον χωρο που εν προκειται να αλλαξει..Εν καμποσο μεγαλος να μας χωρει ανετα αλλα συγκριτικα εν σαν μια πολη με διαφορους συνοικισμους κτισμενη σε εναν παρκο..Αθθυμουμαι τοτε με τες ιδεες Γκαλι...Ο Ντεκτας ηταν υπο πιεση τζαι λαλει του Γκαλι, που ηταν γ.γ. γραμματεας του ΟΗΕ..
"Πρεπει να παω πισω να συμβουλευτω τον λαο μου.."
Λαλει του ο Γκαλι..
"Κυριε Ντεκτας, αντιλαμβανεστε οτι ο λαος σας ειναι μια συνοικια της Νεας Υορκης;"
Αναλογα ποδα..Ημουν μιαν φορα στη θεσσαλονικη..λαλει μου ενας τυπος..
"Ρε συ.. Ποσοι εισαστε εκει κατω στην Κυπρο;"
"Μπορει, ουλλοι μαζι, να ειμαστε ενα εκατομυριο"
" Ε γιατι ενδιαφερονται ολοι για εσας και οχι για εμας τους κατοικους της θεσσαλονικης που ειμαστε περισσοτεροι;"
"Μετρα το οικοπεδο" λαλω του...

Η λυση εν στην γη, τον χωρο..Αδιστακτη αναποφευκτη...Ατε να καμεις/εσιεις 2 κρατη σε εναν τοπον οπως στην κυπρο την εποχη της ηλεκτρονικης τεχνολογιας, με 2 πολεις που εννα τες συγκατοικουν...Ατε να καθυστερησεις την λυση - αλλα η ενιαια γη/χωρος [με την θαλασσα γυρον γυρον] εν να εν παντα τζιαμαι να διαβρωνει τους διαχωρισμους..

Οι τ/κ [η γενικοτερα οι κατοικοι της βορειας κυπρου που κρινονται "νομιμοι κατοικοι/ψηφοφοροι" τελος παντων] θελουν λυση για να σταματησουν να εν στην γωνια που αναγκαστηκαν να ενι που την δεκαετια του 50 τζαι να εξαρτουνται που τον εναν τζαι που τον αλλον..Οι ε/κ [ που ψηφιζουν τζαι διαχειριζονται το κοτσιανι του κοινου οικοπεδου] εχουν καθε συφφερο να σταθεροποιησουν το βορειο συνορο γιατι κινδυνευκουν να βρεθουν οι ιδιοι στην γωνια..
Ο Τασσος εισιεν πει οτι εσυφφωνησαν στα 90-95%..Εν να φτασουμε στο 100% με τον αλφα η βητα τροπο..Ας βαλουν σε ψηφοφορια εναλλακτικες πιθανοτητες για τα δυσκολα σημεια στο τελος τελος..
Αν οι ε/κ ψηθουν που τους απορριπτικους των μμε τζαι πουν οϊ παλε, λογικα ο κανονισμος για το απευθειας εμποριο θα εφαρμοστει τζαι θα δωθουν δικαιωματα που αναλογουν στους τ/κ [λ.χ. οι 2 εδρες στην ευρωβουλη] για να αρχισουν να διαχειριζονται τζαι τζηνοι το μερος του κοτσιανιου που τους αναλογει - ταϊβανοποιηση κλπ..Τζαι εν να λειτουργουν 2 ντε φακτο ομοσπονδα μερη στην ευρωπη - η νακκον μεσα νακκον ποξω..Τζαι τα ε/κ μιντια εν να λαλουν παλε "ψευδο"...
Οπως τζαι υστερα που το 2004 οι βασικοι χαμενοι εν να εν οι προσφυγες που εννα αναγκαστουν να καταφευκουν στην επιτροπη αποζημιωσων..
Αν οι τ/κ πουν οϊ τοτε εν να τους πλακωσουν στες πιεσεις...Να μεινουν στο εμπαρκο, τζαι να μεν εχουν προσβαση στην διαχειρισην του οικοπεδου..
Για το τουρτσικο κρατος η ιδανικη λυση παλια ηταν η προσαρτηση της βορειας Κυπρου η τα δυο κρατη..Σημερα θωρει οτι εν τραβα το σεναριο - υπαρχουν τζαι διαφορετικες τασεις τζαι στην τουρτσικη κοινωνια τζαι στο κρατος..
Το οικοπεδο εν ακριβον, τζαι εμπλεκονται πολλοι..
Το οτι υπαρχουν ε/κ που σκεφτουνται η των οποιων οι συνεπειες των πραξεων φαινεται να οδηγουν στο σεναριο των 2 κρατων [εστω τζαι με την μορφη της διαιωνισης της μη-λυσης] εν γεγονος..Μπορει να ξεχασει κανενας ποιοι εβαλαν ευτσιες [δημοσια θεμας] στον Ντεκτας να εν καλα για να λαλει οϊ στες συνομιλιες; Παιζουν το βεβαια αντι-κατοχικος "αγωνιστισμος" ταχα μου - εκφραστικο μιας ολοκληρης ρητορικης πανω στην οποιαν στηριζεται η τοπικη βιομηχανια συντηρησης τζαι διαχειρισης εθνικων προβληαματων..
Τζαι υπαρχουν τζαι αγωνισταραες που την Αθηνα που εγραφαν τζαι εξαναγραφαν να "δωθει η βορεια κυπρος στην τουρκια" για να λυθει το προβλημα..παρεες τους δικους μας αγωνισταραες...

Αλλα η κυπρος εν μπορει να χωριστει..Εν νησιν, χωρις φυσικους εσωτερικους διαχωρισμους..Τζαι γεωπολιτικα τζαι οικονομικα εν πολλα πολυτιμον οικοπεδον σαν συνοριακο κεντρο..Για τουτον αλλωστε εμεις σαν ιθαγενεις ζιουμεν πιο ανετα που τους γυρον μας..Κυκλοφορα παραπανω κεφαλαιον δαμαι, οπως τζαι μεταναστες, αφου το εναν ακολουθει το αλλον..

Τζαι η λυση εν πρεπει τζαι εν μπορει να ερτει πουπανω..Η βαση της λυσης εν τουτος ο κοσμος που παει τζαι ερκεται μεσα που τα οδοφραγματα..Που καμνει επαφες τζαι φιλιες εστω μεσα που το ιντερνετ..Που το παλεφκει οπως μπορει..Τζαι αν εσιει γινει οντως κατι σημαντικο τουτα τα 5-6 χρονια που τα τοτε που ανοιξαν τα οδοφραγματα [τζηνη ηταν μια σιωπηλη ε/κ εξεγερση εναντια στα μμε που αξιζει να την κουβεντιασουμε σε αλλην φαση αυτονομα] εν το γεγονος οτι ο κοσμος εξοικειωθηκεν με την ντε φακτο πραγματικτοητα μιας διζωνικης ομοσπονδιας..Στην οποια σιγα σιγα εν να ξαναπολλυνουν οι ε/κ στον βορρα τζαι οι τ/κ στον νοτο - αμα υπογραφει τζαι η λυση...Τζαι επισης οτι οποιος εν γουσταρει μπορει να μεν πααινει..η να ερκεται..

Η Κυπρος μπορει να εν το προτυπο της λυσης σε ετσι θεματα γιατι σε συγκριση με αλλες περιοχες με κοινοτικα προβληματα δαμαι φαινεται να υπαρχει το μεγαλλιτερο αποθεμα αθρωπινης αντιστασης στον διαχωρισμο..Αλλα τζαι γιατι δαμαι που ειμαστεν, στην ανατολικη μεσογειο, η συνυπαρξη εν η πραγματικτοητα μας, τζαι οϊ απλα μια [αναμεσα σε αλλες] επιλογη..

Καπου εθκιεβασα οτι η λυση πρεπει να εσιει πρακτικες διαστασεις για να ταυτιστει ο κοσμος..Ισως..Η οικονομικη διασταση του ξανακτισιματος του Βαρωσιου λ.χ. θα εν εναν τεραστιο κεϋνσιανο σχεδιο επενδυσης τζαι ανακυκλωσης εισοδηματων στην κοινωνια..
Η λυση ομως εν να εν τζαι εναν περασμαν ιστορικον..Το κλεισιμον ενος κυκλου..Οπως καποτε ετελειωσεν η μοναρχια στην Ευρωπη..
Καποτε πρεπει να σταματησουμεν να χωνουμαστεν τζαι να διεκδικησουμε - οϊ που τον γειτονα αλλα που την ιστορια - το βιωμα μας..
Τζαι αν εισιεν κατι η τ/κ εξεγερση που αξιζει να αθθυμουστεν τωρα που εν στα μαυρα φεγγαρκα η κληρονομια της, εν η χαρα της ελπιδας για το μελλον..

υ.γ. τζαι, αν τζαι εννοειται..οφειλω να το ξαναγραψω..πρεπει να κατατεθει τζαι το ανθρωπινο δικαιωμα ζωης χωρις εθνικο προβλημα..

8 σχόλια:

Anef_Oriwn είπε...

[Άτε, ν’ ανοίξω ΕΓΩ τη σελίδα των σχολίων].

Λινοπάμπατζιε,
Ωραιότατο (ως συνήθως) το κείμενο της ανάρτησης σου (γραμμένο στο γνωστό αφηγηματικό σου στυλ). Εκεί που ‘λεγα ότι κανένας δεν έγραψε (ακόμα) κάτι για τες εκλογές στην τουρκοκυπριακή κοινότητα ήρθε (ατυχώς) το δικό σου κείμενο (μάλλον ιστορικό αφήγημα), για τες τουρκοκυπριακές εκλογές, για την τουρκοκυπριακή κοινότητα, το Σχέδιο Ανάν και διάφορα άλλα τινά!

Θα ήθελα όμως να σημειώσω/καταγράψω και τα ακόλουθα:

1. Πρώτον, να πω ότι ΔΕΝ κάνει καθόλου αναφορά στους (εκλογικούς) σύμμαχους του Σενέρ Λεβέντ, το Κόμμα “Ενωμένη Κύπρος” του Ιζέτ Ιζτζιάν (το εκλογικό ποσοστό των οποίων ανήλθε μόλις στο δυόμισι τοις εκατόν περίπου). Το Κόμμα αυτό δημιουργήθηκε από αποβληθέντα κι αποχωρήσαντα στελέχη και μέλη του ÇTP (του Ρεπουπλικανικού Κόμματος) όταν κυριάρχησαν για καλά οι Ταλάτ και Σογέρ. Στο Κόμμα αυτό εντάχτηκε κι ο παλαίμαχος (πεθαμένος σήμερα) ηγέτης της τουρκοκυπριακής Αριστεράς Οζγκέρ Οζγκιούρ (μετά που εκδιώχθηκε από το Ρεπουπλικανικό Κόμμα). Επίσης το Κόμμα (“Ενωμένη Κύπρος”) είχε (μέχρι πριν μερικά χρόνια) πολύ καλές σχέσεις με το ΑΚΕΛ (θυμάμαι και τη διοργάνωση μιας κοινής συνεστίασης των δυο κομμάτων κάπου κοντά στο Τρίκωμο), όμως αυτές οι σχέσεις εξελίχτηκαν κάπως αρνητικά και χάλασαν μερικώς (μετά και το θάνατο του Οζγκιούρ), όταν το ΑΚΕΛ έδωσε (σωστά ή λάθος) περισσότερη σημασία στις σχέσεις του με το Ρεπουπλικανικό Κόμμα.

2. Κάποιες από τις τοποθετήσεις σου όπως
i. “Διοτι εν οι ε/κ που εσυγκροτηθηκαν πρωτοι σε κοινοτητα τζαι ειπαν, εμεις ειμαστεν τουτοι, τζαι εσεις [λογω θρησκειας] εν ανηκετε...”ii. ”… Οι κυπραιοι χριστιανοι στην αρχην της αποικιοκρατιας ηβραν τον ελληνικο εθνικο μυθον σαν αντιβαρο στους εγγλεζους...” ,
που θα μπορούσαν να θεωρηθούν όχι απλώς πρωτοποριακές ή ακόμα και αιρετικές αλλά βλάσφημες και κολάσιμες (από τους γνωστούς υπερασπιστές της Κύπρου), σηκώνουν περισσότερης διαλεκτικής ανάλυσης και επεξήγησης. Οι πιο πάνω θέσεις καθώς κι άλλες που περιέχονται στο κείμενο σου συνιστούν αποδόμηση της επικρατούσας ελληνοκεντρικής αντίληψης για την ιστορία του τόπου μας (και για τη λεγόμενη διαχρονική συνέχεια του ελληνικού “εθνικού” στοιχείου στην Κύπρο). Θα έλεγα πως μια και είσαι και μελετημένος (επί του θέματος) θα ήταν αρκετά ενδιαφέρον να μας παρουσίαζες πιο ολοκληρωμένα τις απόψεις σου (ίσως σε κάποιο άλλο post).

3. Η αναφορά σου στον “… 14χρονο μιτσην στην γειτονια σου που η μανα του εν κυπραια τζαι γερος τους ξενος [μη-κυπραιος] ...” , μου θύμισε ένα στιγμιότυπο που παρακολούθησα από το αυτοκίνητο μου (ενώ περίμενα στα φώτα) στην πόλη της Λάρνακας, με πρωταγωνιστές δκυο μιτσιούς (μικρότερους μάλιστα), που καταφανώς (από τη φάτσα) δεν ήταν κυπραίοι. Ο ένας έμοιαζε με κινεζούιν ή γιαπονεζούιν (ήταν στο απέναντι πεζοδρόμιο και δεν μπορούσαν να τον συγκόψω καλύτερα), ενώ ο άλλος (ο μιτσής) ήταν σκουρόχρωμος (του χρώματος των ινδών ή των σριλανκέζων αλλά πιο πολύ για τσιγγανούιν μου έμοιαζε – απ’ αυτούς που μας έρχονται από τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία). Το εντυπωσιακό μαζί τους ήταν ότι μιλούσαν άπταιστα κυπριακά! Κι ως φαίνεται κανένας από τους γονιούς τους (είτε του ενός είτε του άλλου μιτσή) δεν θα είναι βέρος κυπραίος!!! Και πολύ πιθανό να έχει και χρόνια που μένουν εδώ, γι’ αυτό και έμαθαν τόσο καλά τα κυπριακά (στην παρέα που κάνουν με κυπραιούθκια). Τελικά ποια μπορεί να λογιστεί ως πατρίδα αυτών των παιδιών;

4. Τη λέξη “δυσπιρκω”, γιατί την γράφεις έτσι, δηλ. το δυ με ύψιλον και το σπι με ιώτα;

Anef_Oriwn
Τετάρτη 22/4/2009 – 8:56 μ.μ.

Ανώνυμος είπε...

shερετουμεν Ανευ,

μα ιντα ωραια εικονα με τους 2 μιτσιους να μιλουν κυπριακα..
την περασμενη εφτομαδα επηενα πανω στα βουνα..τζαι οπως εμιλουν με διαφορους στο χωρκον, ωρες ωρες ενοιωθα μιαν μελαγχολια καθως εσκεφτουμουν ποσες λεξεις-περιγραφες φκιορων, φυτων η πρακτικων της δουλειας των χωραφκιων, των περβολιων, των αμπελιων - μπορει να εξαφανιστουν ωσπου να περασει τουτον το μικροαστικον [πκιον] κομπλεξ του να αντρεπουνται οι ιθαγενεις για την γλωσσα τους..
νομιζω οτι μονο οι κτιστες εκαταφεραν, η τελος παντων επερασεν τζαι σε εγγραφα, η δικη τους γλωσσικη περιγραφη της δουλειας τους..
βεβαια εισιεν τζαι κυπριακες λεξεις αμα επαρπατουν σε κανενα μονοπατι της φυσης..τζαι υπαρχουν νεωτεροι στα χωρκα..

σουζομαι οπως θωρεις..εν τζαι μπορω την θλιψην πολλην ωρα..γυρευκω αεραν ελπιδας..
τελος παντων..ηταν τζαι η κουβεντα στον acera..
αλλα τωρα ανοιξες μου τζαι νεαν εικονα..

στο δυσκπιρκασμα η δισπιρκασμα..σαφως εισαι πολλα πιο προσεκτικος που εμενα στην ορθογραφια..εν τω μεταξυ ειχαμεν τουτην την κουβεντα ξανα [για το δυσπιρκασμα] σε μιαν ποτζηνες τες κουβεντες που πασιν τζαι μεινισκουν 2-3 στο τελος..
λοιπον..ορθογραφικα ο γιαγκουλης εσιει το με γιωτα [δισπιρκω]..αλλα υπαρχει επισης τζαι η εκδοχη με υψιλον στο γλωσσαριον του γεωργιου λουκα [τελους του 19ου αιωνα..τοτε που ειμαστεν ακομα "λεμμησος"- επανεκδοση το 1979]..αλλα ο λογος που το γραφω ετσι σαφως εν εσιει να καμει με τον κ. λουκα..αν εκαθουμουν να σκεφτω ιντα ορθογραφια ηταν να χρησιμοποιω, αν εγραφα ελληνικα μαλλον ηταν να γραφω στην δημοτικη με την εκδοχην του λεφκη κλπ..αλλα δαμαι γραφω κυπριακα [που εν τα επλακωσεν η ορθογραφια με τοσους διαθεσιμους κωδικες γραφης που εσει που τον περασμενον αιωνα - τζαι την εξισου σημαντικην παραδοση λαικης αντιστασης στην "σωστην/ορθην" γλωσσα] τζαι νομιζω οτι μισο-ασυνειδητα τζηνον που φκαινει εν εναν ειδος ισορροπιας αναμεσα σε τζηνον που γραφει τζαι τον φαντασιακο αναγνωστη..τζαι αν που την μιαν η επιλογη της γλωσσικης εκδοχης [κυπριακα] σημαινει εναν κειμενο που δυσκολευκει σαν φορμα γιατι ενεν μαθημαενο το ματι, τοτε η ορθογραφια οπως την εμαθαμεν στα σχολεια [τζαι οπου παλε εν την υπονομευκει υποσυνειδητα η απωθημενη μνημη] φκαινει σαν ενας [εξισορροπητικος;] τροπος να μεν γινεται ακομα πιο δυσκολο το κειμενο..η φορμα τζαι το περιεχομενο..
λ.χ. αμα το εγραψα τζαι εξαναθκιεβασα το,εκαμνα χαζιν με την λεξην "στοισιημα"..το "ιη" επηενεν για το sh, αλλα το "οι" εφαινετουν μου τελεια κουφο, οπως την μουγιαν μεσ το γαλα..
ετσι τζαι με το δυσπιρκω..υποψιαζομαι οτι το "δυσ" ερκεται που τα ελληνικα [δυσκολος, δυσθυμος κλπ] με τα οποια εν εξοικειωμενος ο αναγνωστης, ενω η υπολοιπη λεξη ακολουθα την κυπρικη καταγραφην της ιταλικης ριζα..

φανταζομαι ειδες την κουβεντα στον acera για τον τροπο γραφης της κυπριακης..εν μια κουβεντα που εν καλα να γινει/γινεται γιατι αφου αντεξεν η γλωσσα, εν να χρειαστει τζαι κωδικες μαθησης..αλλα εν να εχουμεν ενιαιους κωδικες;
αλλον θεμα..αλλον σχολιον..αλλον ποστ..

3.[εν για το πρωτον σου θεμα..για την ενωμενη κυπρο/γιασεμι]..τελικα επιασαν 2.4% α;..εν τους ειδα στις εφηεμριδες..κοιτα να δεις..εφκηκεν παλε σωστον το καντεμ [ που καμνει τες δημοσκοπησεις] στην δημοσκοπηση στα τελη του μαρτη..εν τζαι εν μονο η "επιστημονικη επιτυχια" της ερευνας που μου εκινησεν την περιεργεια..εν για τουτους που ηταν η αναφορα στην αρχην/πρωτην παραγραφον του ποστ.. γιατι ειχα δει τζαι μιαν συνεντευξη νου τυπου που δουλευκει τζιαμαι που εκαμνεν μιαν αναλυση για την ρευστοτητα των δηλωσεων του ιντα που θελουν που την λυση οι τ/κ..
τζαι τζηνη εφανηκεν μου πολλα ελπιδοφορα..
οπως τζαι μια προσφατη ερευνα που ερωταν τον κοσμο για τα δυσκολα σημεια στες συζητησεις για την λυση..εχωριζεν τα θεματα τζαι εβαλεν διαβαθμισεις που εδειχναν πιο καλα [νομιζω] το αισθημα που υπαρχει παρα το καλουπι "τι ειδους λυση θελετε" που πακεταρει μαζιν εκατον θεματα..
τελος παντων..

η τ/κ αριστερα..ενδιαφερον φαινομενο..ενας φιλος μου που εσιει επαφες με τους δασκαλους- καθηγητες ποτζιει ελαλεν μου οτι υπηρχαν εντονες κοντρες αναμεσα στο ρεπουπλικανικο κομμα τζαι τους αριστερους συνδικαλιστες..τζηνος απεδιδεν το τζαι σε μιαν επιρροην που την τουρτσικην ακραν αριστερα τζαι που τον μαοισμο σε καποιες τασεις/ομαδες..για εσωτερικην κοντρα..τζαι οι ελληνες εχουν το ομως..εν ηξερω αν εσιεις ακουστα τες πολυδιασπασεις των μ-λ κκε, κκε μ-λ κλπ..αλλα σιουρα ξερεις το τζαι που μη-μαοικο πλαισιο..που τον κυριως οργανωτικον ογκο της κομμουνιστικης αριστερας κκε,εσωτερικο κλπ..
στην κυπρο εν υπηρχεν εντονα τουτον..σιουρα οϊ στην ε/κ αριστερα..αλλα τζαι στην τ/κ στο τελος νομιζω λειτουργα εναν ειδος συλλογικοτητας - το κυπριακον χαρακτηριστικον που ονομασεν village solidarity ενας που τους πιο σημαντικους ανθρωπολογους που ασχοληθηκαν με την κυπριακην ιστορικη εμπειρια, ο P. Loizos..

εναν που τα χαρακτηριστικα του κινηματος που ανετρεψεν τον ντεκτας ηταν ο πλουραλισμος του..τζιαμαι η τ/κ αριστερα ηβρεν τον τροπο να συνεργαστει - οί στα πλαισια ενος κομματος αλλα νου κινηματος..που εν ενδιαφερον μοντελο ευρυτερα..τζαι σαφως τζαι για εμας νοτια..

απο οτι αθθυμουμαι ο ιτζαν επροσπαθησε να καμει μιαν αριστερην συμμαχια αλλα ατε..παντως αρεσεν μου το κεντρικο τους συνθημα "η λευκωσια αποφασιζει, η αγκυρα συμπαρισταται..

τωρα για την θεση του γιασεμιου/ενωμενη κυπρος για επιστροφη στο συνταγμα του 60...πριν 2-3 χρονια ειχα παει σε μιαν παρουσιαση για τες τασεις αναμεσα στους τ/κ [του καντεμ παλε]..εισιεν εναν 15-20% που εθελαν ενιαιον κρατος..βεβαια εξαρταται ιντα που σημαινει μια αναφορα - αλλα οι αλλες επιλογες ηταν οι γνωστες..ομοσπονδια συνομοσπονδια, δυο κρατη κλπ..τζαι μπορει να ηταν τζαι πιο ψηλο πριν..σιγα σιγα εππεφτεν με την ξεροτζεφαλιαν των ποδα..νομιζω ηταν τζαι ειδος αθωοτητας ομως οπως γραφω...τωρα που ερκεται τζαι η εποχη της ωριμοτητας [που, ας πουμεν, ακολουθει την επαφη της αθωοτητας με την πραγματικτοητα] μπορει να εμφανιστει σε νεο πλαισιο/εκδοχη..
παντως κοινωνιολογικα υποψιαζομαι οτι ενα μεγαλο μερος τουτης της αποψης πρεπει να εφκαινεν που τ/κ προσφυγες που την νοτια κυπρο..διοτι στο τελος τελος υπαρχουν τζαι τα υλικα συφφεροντα..

πρεπει να γινει μια σφαιρικη αναφορα στην τ/κ αριστερα..ιστορικα αλλα τζαι τωρα..
ασε να δουμεν..

παντως να κλεισω με τον ντουρτουραν [παλε] σαν ιστορικην φιγουρα..
εισιεν μιαν φαση τοτε που ηταν ηγετης του κομματος κοινοτικης απελευθερωσης που ειπεν [λαλει η φημη που τον συνοδευκει] του τουρκου πρεσβη [σε μιαν δεξιωση η κατι τεθκιο]...
"κυριε.. εκπροσωπειτε μιαν κατοχικην δυναμην"..
οτι τζαι να πεις εχουν νευρον τα πλασματα..τζαι μιαν μαγκιαν βαθκια κυπριακην..

οπως τζαι να εσιει..το οτι το ακελ επροτιμησεν το ρεπουπλικανικο κομμα νομιζω εν αυτονοητο..τα κομματα λειτουργουν για να διαχειριζουνται την εξουσια..ο κοινωνικος χωρος που εκφραζουν [τζαι που τους ψηφιζει] εν σαφως κατι ευρυττερο..καποτε ο ζοσπεν στην γαλλια εκαμεν μιαν προεκλογικη εκκληση στο "εθνος της αριστερας" [εγω θα το ονομαζα subculture]..εννοαν το κοσμο που τοποθετειται αριστερα αλλα ψηφιζει διαφορα κομματα..κομμουνιστες,σοσιαλιστες, οικολογους κλπ ..μπορει να πεις καποιος οτι τα κομματα μπορουν να προσφερουν αλλασοντας τες ισορροπιες στο κρατος, αλλα, που την αλλην, μπορει επισης να ειπωθει με βασην την ιστορικην εμπειρα οτι αναποφευκτα αφομοιωνονται - μπορει να εν τουτη η διαλεκτικη τους..
η ιστορικη δυναμικη μεταμορφωσης [στην μεγαλη διαρκεια], νομιζω οτι ερκεται που τον ευρυτερο κοινωνικο χωρο..
οποτε ανεξαρτητα που τα κομματα τζηνον που μετρα [τζαι εμετρησεν τζαι το 2003 που ανοιξαν τα οδοφραγμα, η δικη μας εξεγερση] εν η συγκλιση δυναμικων στον κοινωνικο χωρο.."τον λαο της αριστερας" για να το πουμε με κυπριακους ορους..τζαι μιλωντας για την αριστερα..
τζαι για την αριστερα η λυση εν ιστορικο καθηκον..
αλλα ευτυχως ενεν μονοι τους οι αριστεροι πκιον..

για τα ιστορικα [το σημειο 2 που βαλλεις]..να γραψω σε αλλην φαση..εσιεις δικαιον οτι εν κριτικη του ελληνοκεντρικου μοντελου, αλλα ενεν μονο κριτικη..νομιζω εν τα λογικα συμεπρασματα, επισης, που φκαινουν που τες κοινωνικες ερευνες τζαι αναλογες ερμηνειες στες κυπριακες κοινωνικες επστημες..

αν παθκιασω το σαββατοκυριακον να επεκταθω τζαι στα 2 κομμαθκια που εβαλες στο σημειο 2..
διαφορετικα να τα καμω ποστ παρατζιει..

Anef_Oriwn είπε...

Λινοπάμπατζιε,
Shερετούμεν!

Μπορώ να έχω ένα email address σου;

Ο Χατζηκωστής σ’ ένα βιβλίο το για τις λατινικές/ιταλικές λέξεις της κυπριακής διαλέκτου γράφει το “δισπιρκω” με δύο ιώτα γιατί λέει ότι προέρχεται από τη λατινική λέξη despirate (ή disperate), που σημαίνει πνιγμένος, απελπισμένος) και οι ξένες λέξεις που μεταφέρονται στα ελληνικά υιοθετούν την πιο απλή γραφή (δηλ. με δυο ιώτα). Το ίδιο νομίζω πρέπει να ακολουθείται (και με την ορθογραφία) των διαλέκτων (ή των τοπολαλιών). Πάντως έχω την άποψη ότι μια τοπολαλιά (που η γνώση της αποκτάται με το προφορικό λόγο) δεν μπορεί να καλουπωθεί!
Όμως για την κυπριακή διάλεκτο κι όσα εμπειρικά γνωρίζω θα τα πούμε το συντομότερο. Οι βαρετοί ήχοι που υπάρχουν (στην κυπριακή διάλεκτο – σε σχέση με την ελληνική) είναι δύσκολο να κωδικοποιηθούν, γι’ αυτό κι εγώ χρησιμοποιώ αγγλικά γράμματα για την καλύτερη απόδοση τους.
Την κουβέντα στου Aceras ΔΕΝ κατάφερα να την πολλο-παρακολούθησα, όμως θέλω να αναφέρω ότι το πρόβλημα (με τους βαρετούς ήχους) το έχουν σωστά λύσει στο σλαβικό (κυριλλικό) αλφάβητο, όπου υπάρχουν ξεχωριστά γράμματα γι’ αυτούς τους ήχους, όπως και στην τουρκική με τα “κατσουνούθκια” που έχουν βάλει πάνω από κάποια γράμματα.

Anef_Oriwn
Πέμπτη 23/4/2009 – 11:53 μ.μ.

Ανώνυμος είπε...

Για την Κυπριακή γλώσσα μιάς τζε εν εκατάφερα να γράψω στον Ασέρα:

Πάει το μωρό πρώτη φορά σχολείο τζε ξεκινά να μιλήσει μες την τάξη. Λαλεί:«η μάμμα μου …» τζε σταματά την η δασκάλα. "Όχι – η μάμμα είναι λάθος.– το σωστό είναι μητέρα -Μην ξαναπείς μάμμα".
Εν χρειάζεται να αναλύσω τις επιπτώσεις της επιβολής πας το μωρό ‘ότι εν λάθος η γλώσσα με την οποίαν αντιλαμβάνεται τον κόσμο. Εν σαννα του λαλείς εν λάθος ο κόσμος σου – ότι εν τζε η ίδια λάθος. (Φραγκουδάκη etc).

Ελαλούσαμε προχτές ότι αν η πρωτεύουσα της Ελλάδας ήταν το Ηράκλειο, οι Αθηναίοι στις ειδήσεις στην ΕΡΤ ήταν να προσπαθούσαν να μιλούν κρητικά, τζε τα αθηναίηκα ήταν να θεωρούνταν «χωρκάτικα».

Στην Αγγλία το κράτος εν πκιό χαλαρό τζε εν εξασκεί την ίδια βία στις διαλέχτους. Έσιη κάποιες δεκαετίες που τις ειδήσεις στην τηλεόραση εμπόρεν να τις λαλεί τζε ένας σκοτσέζος με σκοτσέζικη προφορά, τζε που ένας cockney βουλευτής εν προσπαθεί να μιλήσει BBC English στις κάμερες τζε στην βουλή.

Matilta

Ανώνυμος είπε...

ανευ,
εστειλα σου email στο email που εσιεις στο μπλογκ σου..μονο τζηνον εχω..
αν δεν το επιασες πε μου..

ματιλτα,
νομιζω οτι η διαφορα με την βρεττανια εν οτι τζηκατω απλωθηκεν στην κοινωνια που την δεκαετια του 60 μιας μορφης αντισταση στην επιβολη της κυριατρχης/σωστης γλωσσας [που εισιεν τζαι ταξικες τζαι πολιτιστικες διαστασεις]..
αθθυμουμαι την πρωτη φορα που εθκιεβασα το understanding media του mcluhan τζαι εκολλησεν το δειν μου στην αναφορα του για την αναβιωση καταπιεσμενων γλωσσων στην βρετανια μεσα που την ηλεκτρονικη τεχνολογια [σε τζηνον το κεφαλαιο αναφερετουν στο ραδιο]
" Η ιρλανδια, η σκωτια η ουαλλια ειδαν να αναβιωνουν οι αρχαιες γλωσσες τους με την ελευση του ραδιοφωνου..."
..τζαι αρκεψα να σκεφτομαι τον ρολο που επαιξεν το "κυπριωτικο σκετς" σαν τελετουργια [σαν η "δευτερη λειτουργια της κυριακης" γυρον που το οικογενειακο γευμα με τον κυπριακο ηχο να ερκεται που την συγχρονη τεχνολογια] στην επιβιωση τζαι μεταλλαξη της κυπριακης..η ακομα τζαι στην διαμορφωση μιας ντε φακτο "κοινης"..

παντως για τους σκωτσεζους ειχα θκιεβασει τζαι ενα κειμενο για τες μεταμορφωσεις του τοπικου κινηματος που υστερα που το 60 αρκεψεν να εστιαζει στην "αισθηση του τοπου" [εδαφικοτητας] αντι την "αισθηση της φυλης"....

τζαι οι δικες μας εμπειριες εν αναλογες νομιζω..σε καποια πιο γληροα σε καποια πιο υστερα..σαφως στον κυριαρχο λογο περα βρεσιει..ουτε μιαν ωρα μαθημα με εστω κυπριακη ποιηση..κλασικα κυπριακα κειμενα σιορ που τον λεοντιο μαχαιρα τζαι δα..
αλλα αντεξαμεν εναν αιωνα...
τζαι νομιζω οτι βοηθα τζαι το τεχνολογικο-επικοινωνικο πλαισιο τωρα..
εν να δειξει..

αλλα εμεις εκρατησαμεν τζαι αναπυτξαμεν την γλωσσα σε αλλες κατευθυνσεις...

Aceras Anthropophorum είπε...

Για την κυπριακή γλώσσαν εν παράλογον που εν τα μπλόγκς (γραπτός λόγος) που την ξαναφρεσκαρίσκει τζιαι όχι το ραδιόφωνο. Ίσως η διαφορά είναι που τα μπλόγκς εν ελεύθερα.

Μιαν εκπομπή ρε γαμώ το, μιαν εκπομπή με κυπριακήν έκφρασην μες τζιείνον το άστρα. Ούτε κυπριώτικο σκετσ δεν βάλλουν.

Ζαττίν η αριστερά εν τζι εν λλιόττερον ματσουκωμένη στο ζήτημαν της γλώσσας. Εν όπως με τες γραβάτες που φορούν ΄αμαν παν στο κοινοβούλιον ακόμα τζιαι καλοτζιέριν τζιαιρόν.

Ματιλτα είπε...

Όταν ήταν να ανοίξει ο ΑΣΤΡΑ εκουβεντιάζαν διάφοροι με τον Αντρέα Χρίστου για τούτον το θέμα. Θυμούμαι επρότεινε τους ο Άδωνης να κάμνουν προγράμματα στα Κυπριακά. Όπως λαλεί τζε ο Ασέρας ο καθωσπρεπισμός εν τους άφησε. Η δική μου η άποψη, νεοαφηχθής που την Αγγλία, ήταν να γίνει ένας σταθμός τέλεια Κυπριακός σε ούλλες τες εκπομπές τζε στα νέα. Πιστεύκω ότι εκτός των άλλων εν να ήταν επιτυχημένος που πλευράς ακροαματικότητας.

Το πκιό αποκρουστικό, όϊ μόνο για τον ΑΣΤΡΑ, εν να μιλά τουρκοκύπριος ελληνοκυπριακά με μιαν καθαρή Παφίτιτζη προφορά τζε να του απαντά ο ελληνοκύπριος δημοσιογράφος με μιάν ξύλινη καλαμαρίζουσα τζε τζείνο που σου μεινίσκει ναν η αγωνία του να πεί την Λέξη Ντεκτάσh με όσο πκιό λεπτό ς στο τέλος.

Εν ακούω ΑΣΤΡΑ πκιόν, αμμα θυμούμε παλιά που άκουα αρέσκαν μου τα Κυπριακά ποιήματα που απαγγέλαν. Τζείνο που λείφκετε εν το Χιούμορ. Ακούω κάποτε Super sport FM (νομίζω πρόσκειται στον Συναγερμό?) αναγκαστικά γιατί βάλλει το στο αυτοκίνητο ο άντρας μου. Έσιει κάποια προγράμματα πκιό χαλαρά που ο παρουσιαστής μιλά τζε στα κυπριακά, όπου το χιούμορ λόγω τζε της πκιό ελεύθερης έκφρασης έρκετε πκιό εύκολα.

Ανώνυμος είπε...

ΤΗΝ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ ΣΥΝΑΝΤΙΟΜΑΣΤΕ ΣΤΟ ΓΗΠΕΔΟ “ΤΑΞΙΜ” ΚΑΙ ΛΕΜΕ “ΟΧΙ ΣΤΟ ΤΑΞΙΜ!"

Friday, May 1, 2009
6:00pm - 9:00pm
Nicosia, Buffer Zone (OPPOSITE LEDRAS PALACE)