Τρίτη, 28 Σεπτεμβρίου 2010

Μνημες ανεξαρτησιας: οι ενοπλοι, η σιεφταλια, τζαι ο διχασμος του πλασματου

Στα χρονια της εθνικιστικης υστεριας των 90ς ενας παρεας μου εκαμνε "παρτυ ανεξαρτησιας"..
σαν δηλωση αξιοπρεπειας εναντια στην εθνικιστικη δουλοπρεπεια...
Η ανεξαρτησια εν ηταν δωρο..ηταν καταπιεσμενος ποθος..ενα αγγιγμα της υλικης πραγματικοτητας εναντια στην αλλοτριωση των εισαγωμενων εθνικισμων που υποσχονταν εκμοντερνισμο [γυαλιστερες χαντρες] στους ιθαγενεις με ανταλλαγμα την υποταγη..
Για τουτον το κυπριακο 68 ηταν το "εφικτο"..το αγγιγμα της πραγματικοτητας εναντια στην αλλοτριωση της ιδεολογιας της εξουσιας...της βαθκιας εξουσιας..
Οποτε αφου σημερα η κυπριακη δημοκρατια εσιει παραπανω σουξε, λαλω να παιξω με αποσπασματα μνημης...σαν ανιχνευσης του βαθους που κουβαλα η ανεξαρτησια σαν βιωμα...

Παρενθεση: Λαλει μου ενας φιλος μου..
"Σημερα χρησιμοποιουν την κυπριακοτητα ακομα τζαι οι εθνικιστες"..
"Μπροστα στην αθλιοτητα που εζησαμε, μπορει να εν τζαι προοδος", λαλω του...
Μπορει να εν ενα νεο πλαισιο..
Αλλα η ανεξαρτησια κουβαλα μεσα της τζαι την αλλην διασταση της κυπριακοτητας που οι εθνικιστες λογοκρινουν σαν το νεο "καρπο τη γνωσης του καλου τζαι του κακου", τον εσωτερικο ρευστο πλουραλισμο...που τωρα εν "δικοινοτισμος" σαν αναγνωριση της υπαρξης του Αλλου που εν μπορει να εξαφανιστει - τζαι σαν προοπτικη εν αναγνωριση της εμπειριας να ζιεις σε ενα συνορο πολιτισμων...

Η διαχυση της βιας..μνημες "ειδησεων" που το 1960...
Μια που τες στηλες/σελιδες που θκιεβαζω καθε πρωι εν η σελιδα του Γ. Λιναρα στον Πολιτη..Καθε μερα εσιει αποκομματα εφημεριδων που παλια..ηβρα φοβερα μαργαριταρια..ενα που τα αγαπημενα μου εν ενα σχολιο μιας εφημεριδας το 1945 που επικροτουσεν την αποφαση της αποικιακης κυβερνησης να απαγορευσει την δημοσιευση ποιηματων [που ποιηταρηες] για ληστες...διοτι εμπορεν να διεγερθει "η φαντασια" των " απλοικων" λαικων στρωματων, ελαλεν.. ηταν μια εποχη που οι εχοντες ανησυχουσαν πολλα...

Τουτον το Σετεβρη εκαμαν μου εντυπωση 1-2 μερες..
Στες 14 του Σετεβρη ο ανθολογος εθκιαλεξεν 6 ειδησεις τζαι 2 διαφημισεις που την εφημεριδα "Ελευθερια"...Που τες 6 ειδησεις οι 5 ηταν για επεισοδια βιας..τα 2 ηταν γενικης "παραβατικοτητας" που λαλουν [για "κλεμενα ποδηλατα" τζαι "λαθροκυνηγους"]..τα αλλα 3 ομως εχουν ενα αποηχο που απλωνεται σαν μνημη τραγωδιας...
"Συμπλοκη κατοπιν δυστυχηματος" ...δαμαι ετσακωθηκαν ε/κ τζαι τ/κ διοτι οι πρωτοι εσκοτωσαν με το αυτοκινητο αρνια των τ/κ βοσκων..
"Κατηγγειλαν οτι ηπειληθησαν δι' οπλων" ....δαμαι εν 2 καταγγελιες - ενος ε/κ τζαι ενος τ/κ οι οποιοι σε ασχετες φασεις απειληθηκαν ο ενας με κινηγετικο τζαι ο αλλος με περιστροφο"...
"Αι αθλιοτηται εις την μονην Μαχαιρα" ...μια ομαδα ενοπλων λαλει επηεν στο μοναστηρι τζαι επυροβολαν..το γιατι εν το εξηγα - αμα ετηλεφωνησεν στην αστυνομια ενας καλοηρος,"εξυλοκοπηθην αγριως", τζαι αμα ηρταν οι "χωροφυλακες" οι "ενοπλοι" αφοπλισαν τον επικεφαλης, τζαι εφυαν μονο αμα ηρταν αλλο 15 αστυνομικοι...

Την αλλην ημεραν οι 2 που τες 5 ειδησεις εν παλε ενοπλες....
"Οκτω ενοπλοι προσωπιδοφοροι ετραυματισαν Τουρκον εις Σιντα"...οι 8 ηρταν οϊ απλα με τες μασκες που ηταν της μοδας τοτε στην εοκα τζαι την τμτ, αλλα τζαι με "λαντ ροβερ"...που ετσι τζαιρον μαλλον εσημαινεν προσβασην στην εξουσια..
"Παρεδοθησαν 5 περιστροφα και 4 κυνηγετικα οπλα" ...τουτο εν αναφορα στην προσπαθεια του κρατους να συναξει τα οπλα που εκυκλοφορουσαν σαν τες κουννες απο οτι φαινεται..αλλα αμα ο υπουργος εσωτερικων εισιεν δικην του ενοπλη παρανομη ομαδα/οργανωση, ποιος μαζευκει οπλα που ποιους;...
Η ανεξαρτησια εν εισιεν ερτει μονη της..ηρτεν με την διαχυσην της βιας στην κοινωνια..
Τζαι την ιστορικη λογοκρισια..Γιατι αραγες σου εγινεν το επεισοδιο στον Μασιερα;
Ο Μασιερας εν ενδιαφερον σημειο στην νεωτερη μας ιστορια..εκτος που την "ιστορικη στιγμη" του Αυξεντιου, την δεκαετια του 40 ο Μασιερας ηταν η μονη του "κοκκινου ηγουμενου"..του Γρηγοριου..που εισιεν μεσα στο τζελι του την εικονα του Χριστου τζαι διπλα την φωτογραφια του Μαρκου, του καπετανιου των ανταρτων...οπως λαλει ο Φιφης στα απομνημονευματα του..ο Γρηγοριος εμεινεν στην ιστορια σαν ο "εψηφισμενος ηγουμενος"..που φυσικα ποττε εν εγκριθηκεν που το εκκλησιαστικο κατεστημενο...
Αποσπασματα μνημης..ασυνδετα ενδεχομενως..αλλα κομμαθκια βιωματος στον ιδιο χωρο..καθρεφτες αναγνωρισης της πολλαπλοτητας της εμπειριας..που λογοκρινεται...

Η ρευστοτητα των ταυτοτητων στα συνορα....το οριο σαν αποκαλυψη των προοπτικων τζαι η γοητεια του Αλλου/ης
Αλλα η ιστορικη μνημη εν να αδικησει την ανεξαρτησια αν μεινει απλα στες ομαδες των ενοπλων που επισημα η ανεπισημα θα συνεχισουν να περιφερονται μεχρι το 74..Η ανεξαρτησια ηταν τζαι το αποτελεσμα της λογοκριμενης τοτε στον ηγεμονικο λογο, πραγματικοτητας της ιστορικης συμβιωσης..τζαι του αδυνατου να χωριστει ο χωρος...τζαι τοτε τζαι σημερα...
Η γεωγραφια οπως τζαι το σωμα εν αμειλικτα σαν εμφρασεις της υλικης πραγματικτοητας..τζαι της γοητειας των προοπτικων της...
Η ανεξαρτησια ηταν ο ερωτας για τον χωρο τον οποιον εξορκισεν ο ενωτισμος τζαι ο διχοτομισμος..Που επεμενε ομως...
Στο περασμενο ποστ εισιεν γραψει ενα σχολιο η Ματιλτα που επαραπεμπεν σε μιαν αλλην ιστορικη μνημη...για το χωρκον Αγια Μαρινα:

"Η Αγιά Μαρίνα εν το μόνο που τα 4 χωρκά Μαρωνιτών που ήταν μικτό. Μικτό με ούλλη την σημασία της λέξης γιατί επαντρεύκουνταν μεταξύ τους. Τζε αναλόγως των περιστάσεων, κυρίως του γάμου που εκάμναν συχνά αλλάζαν τζε "θρησκεία". Ο Σουλεϊμάν π.χ. επαντρεύτηκεν την Μαρικκού τζε εγίνηκεν Σολωμής. Το θρησκεία σε εισαγωγικά γιατί ήταν χαλαρή η σχέση τζε πολλοί μουσουλμάνοι του χωρκού επηέναν εκκλησία. Μέχρι πρόσφατα η Ζεχρά του Χαλίλη έστελλε λάδι που το Λονδίνο για την την προσφυγική εκκλησιά της Αγιάς Μαρίνας στον Κοτσιάτη. Ο Αχμετής επαντρεύτηκεν την Αννεττού τζε εκάμαν πέντε κοπελλούδκια. Τους δκυό εβαφτήσαν τα Γιώρκο & Άντωνα τζε τους άλλους δκυό Σουλεϊμά & Καμπέρη. Την κόρη εφκάλαν την Πεμπέ όμως κανένας εν τη έξερε με τούτον το όνομα. Ελαλούσαν την ούλλοι «Κορού» το παράνομα που της έδωκεν η μάνα της. Άμμαν ήταν να πεθάνει ο Αχμετής, εσυζητούσαν τα παιδκιά του που ήταν να τον θάψουν. Εφώναξεν ο Αχμετής τους Μαρωνίτες τζε είπεν τους "φέρτε μου τον παπά να μου δκιεβάσει. Τζε ύστερα που εννά πεθάνω να με θάψετε στο τούρτσικο κοιμητήριο - σε σας διώ την ψυσιή μου τζε στα άλλα μου παιδκιά διώ το λέσhι μου. (λέσhι ελαλούσαν το άψυχο σώμα)."

Τζαι ο Ανευ εξηγησεν μας τζαι την γλωσσικη καταγωγη ..
"Το "λέshι" εν το πτώμα από το τουρκικό leş."

Η λεκτικη κωδικοποιηση της μνημης του εκμοντερνισμου
Ο Α. Γαβριηλιδης εστειλεν [σε ενα mailing list] την ακολουθη ενδιαφερουσα ερμηνεια της ριζας της σιεφταλιας...
"Μαγειρικο-ετυμολογικές αναδιφήσεις (από το μπλογκ Linguarium)
Η λ. σεφταλιά προέρχεται, όπως είναι κοινώς αποδεκτό, από το τουρκ. şeftali (kebab). Η συνδετική γραμμή δεν είναι ακριβώς ταιριαστή. Το τουρκ. şeftali σημαίνει «ρωδάκινο» και είναι δύσκολο να το συσχετίσουμε με τη σεφταλιά. Αυτή η νόστιμη συνταγή περιέχει αρνήσιο κιμά, μυρωδικά, λαχανικά, όχι όμως ρωδάκινο. Η έρευνα αποκαλύπτει ότι κάτω από την επιφάνεια υπάρχει ένα κύριο όνομα παρετυμολογημένο. Η τουρκική λέξη έχει, καθώς φαίνεται, την αρχή της σε παρανόηση της φρ. Chef Ali Kebab «κεμπάπ τού σεφ Αλή», με την οποία κατονομαζόταν η τουρκοκυπριακή συνταγή / σπεσιαλιτέ ονομαστού μάγειρα. Η φράση περιείχε τη γαλλική λέξη chef και το κύριο όνομα Ali, συστατικά που έχασαν την ανακλητικότητά τους στον ευρύ πληθυσμό, και ως εκ τούτου παρασυνδέθηκε προς κάτι οικειότερο, τη λ. şeftali, από όπου προήλθε η σεφταλιά. http://linguarium.blogspot.com/2010/05/blog-post.html "

Κοιτα να δεις που η κεντρικη σημειολογικη παραπομπη διαφοροποιησης ελληνων τζαι κυπραιων γαστρονομικα, εν τελικα τουρκοκυπριακη - που μιαν γαλλο-τουρτσικη διαπλοκη..τζαι μαλιστα νεωτερικη..αφου εν που ονομα που προερχεται..
Η μνημη των λεξεων....

Το δικαιωμα στα προβληματα..μπορουμε να αλλαξουμε λλιον "προβλημα" please?
Ειχα θκιεβασει καποτε ενα βιβλιο για τα αραβικα αντιαποικιακα κινηματα τζαι εμεινεν μου μια φραση...
" Η ανεξαρτησια εν το δικαιωμα στα προβληματα"
Παρα να γυρευκεις "μαμμα", "παπα", "πολιτισμενους" τζαι δυνατους να σε αναλαβουν σαν εξαρτωμενο...
η, πιο σωστα, εν η αμφισβητηση του αποικιακου λογου οτι ο αποικιοκρατουμενος/καταπιεσμενος εν "ανωριμος"...
Μπορει επισης το γεγονος οτι ειμαστεν δαμαι στο συνορο, στο "σταυροδρομι" που λαλουν, να σημαινει οτι εν να εχουμεν "προβληματα" με κατι..εν να παραγουμεν καθεστωτα ιδιατεροτητας τζαι εξαιρεσης...
Λαλει τζαι ο Ζορμπας "η ζωη εν μπελας, προβλημα...μονο ο θανατος εν ενι"...
Αλλα κανει πκιον με το τουτον το μπακαρι...
Ας αλλαξουμε προβλημα σιορ...

Μπορει η γεωγραφια να "θελει να μας πει" τζαι αλλα εκτος που την ανακυκλωση επιχειρηματων που το 1977..η εστω το 1992..
Μπορει να εχουμεν τζαι κατι να πουμεν στον κοσμο...για το ινταλως συμβιωνουν οι αθρωποι..για το ινταλως ανιχνευκουν την πολλαπλοτητα στες ριζες...
Η ανεξαρτησια, σαν η ευρυτερη διαδικασια που οδηγα στο τελος της εσωτερικευσης του δουλου, μπορει τζαι να σημαινει οτι θα αναγνωρισουμε το σωμα/χωρο...στην πολλαπλοτητα του..

Στο blog του "στροβολιωτη" εσιει εναν πολλα ενδιαφερον κειμενο για την ιστορικοτητα τζαι το παιχνιδι των συμβολων..σημαιων, τραουθκιων, ημερομηνιων...
Μπορω ηδη να φανταστω εναν μυθιστορημα του μελλοντος, χιουμοριστικο αναποφευκτα, με τιτλο
"Το τραουδιν που εν ακουστηκεν".....

5 σχόλια:

Disdaimona είπε...

Η ανεξαρτησια εν εισιεν ερτει μονη της..ηρτεν με την διαχυσην της βιας στην κοινωνια..
Τζαι την ιστορικη λογοκρισια...

χμμ...φκαίνουν συνειρμοί που δαμέ, ξέρεις το, τζαι για την επανένωση, αλλά τζαι με την προετοιμασία του κόσμου για την υποτιθέμενη επανένωση ή τζαι την αποφυγή της προετοιμασίας προς αποφυγήν συγκρούσεων...διότι οι συγκρούσεις εν όπως τες "εννοιολογικές εκτροπές" τζαι διαταράσσουν το στατους κβο του κυρίαρχου "πολιτικού λόγου" ως ισχύουσας δύναμης...

Παντως το κείμενο προκαλεί τζαι μιαν διάθεση να διερωτηθεί κάποιος για τη σχέση γεωγραφίας/σώματος/απορριπτικού μετώπου με επίκεντρο το σώμα στην προεκταση του ως υπο-κειμένου ιστορικής πρακτικής αλλά τζαι γενικά σε όλες τις εκφάνσεις του υποκειμένου.

Ανώνυμος είπε...

disdaimona,
..οντως φκαινουν συνειρμοι..
αλλα ειδες που το υποσυνειδητο ενοιωσεν την αναγκη να διαφοροποιησει 2 φορες την βια του 60 [σαν μερος της νεας λογοκρισιας] που την [επαναστατικη] ρηξη της δεκαετιας του 40;
τζαι στην φαση με την απαγορευση τους ποιηταρηες..τζαι υστερα παλε με τον Γρηγοριο...
τοτε που "οι συγκρουσεις..οπως τες "εννοιολογικες εκτροπες"..διαταρασουν το στατους κβο του κυριαρχου πολιτικου λογου.."
η βια του 60 ηταν η συνεχεια του 56 τζαι του 58...εν ηταν η βια που απειλει την ταξη, αλλα η βια που θεσμοποια την εξουσια..αναδομα την αν θελεις..
γιατι ηταν τζαι μια βια που εθελεν να σταματησει την ιστορικη ροην..
οι μασκοφοροι στα χωρκα της ανατολικης κυπρου το 58 απαιτουσαν νακλειουν οι καφενεδες για να πηαινουν ουλλοι εκκλησιαν...

νομιζω εν αλλη εποχη τωρα...
αλλες συγκυριες..
αλλα ναι..οι συνειρμοι που παραγει ο εσωτερικευμενος φοος τζαι εξουσια εν τζιαμαι..
εν γεγονος οτι μια μεριδα, του "εθνικα ορθου" ας πουμεν, εμαθεν με τον φοον..
οποτε μπορει ο προσφατος πανικος τους να εσιει να καμει τζαι με το αισθημα απωλειας ελεγχου...
που μπορει να προκαλει υστερια, αλλα to let go μπορει να εν τζαι απελευθερωτικο..

για την διαθεση που προκαλει..
εμενα παντως φκαινει μου πιο πολλα η σχεση γεωγραφιας/σωματος προς την θετικη της διερευνηση/διευρυνση/εμπλοκη...το αγγιγμα...

το "απορριπτικο μετωπο" ..ναι..ιντα νευρωση α...
τελευταια εν πολλοπαρακαλουθω τες ρητορικες τους, αλλα η αναγκη του denial που εχουν εκαμνε μου παντα εντυπωση..

Anef_Oriwn είπε...

Λινέ,

Λαλείς στον επίλογο του σχολίου ΣΟΥ: «το “απορριπτικο μετωπο” ..ναι..ιντα νευρωση α...
τελευταια εν πολλοπαρακαλουθω τες ρητορικες τους ...»
- Τζι’ ΕΓΙΩ που τες παρακολουθώ [όπως τες προβάλλουν ας πούμεν, στην “Σημερινή” που είναι και «έγκριτη» ή σε κάποιες περιθωριακές σαν την ΠΟΝΤΙΚΟ-φυλλάδα, την Φτωχοπούλλεια Εθνικωλο-φυλλάδα ή σε διάφορα blogκια του χαμού, ππου χχου W.C. Blog], δεν είναι μόνο νευρώσεις που διαπιστώνω, αλλά αρρωστημένες καταστάσεις! Και να σκεφτείς πως πολλοί απ’ αυτούς που τα λένε και τα γράφουν δεν είναι καθόλου περιθωριακοί, αλλά «έγκριτοι» και ευυπόληπτοι πολίτες, που μια την άλλη τους βγάζουν και στα κανάλια! Τζιείνος ο «έγκριτος» νομικός, ο κος Λουκαΐδη ντε, μια ζωή κολλημένος με τες νομικές ερμηνείες και θιασώτης μιας λύσης χωρίς νομικά ψεγάδια, άραγε σκαμπάζει και κάτι από πολιτική;

Disdaimona είπε...

Ναι εν πολλά σαφές μες το κείμενο ο διαχωρισμος της βίας του 40 που το 60, τζαι μάλιστα δαμέ εν τζαι η διαλεχτική, αν μου επιτρέπεις του κειμένου σου, με την έννοια ότι σου επιτρέπει να "διαλογιστείς" απελευθερωτικά πάνω στην έννοια της βιας,που έτσι τζι αλλιώς εν πολλά πολύπλοκη έννοια.

Για την σύνδεση γεωγραφίας/σώματος/απόρριψης (απορριπτικό εν το λεν το μέτωπο;!)
δεν σου κρύβω ότι εμένα προκαλεί μου σοβαρές φοβίες ως προς τις προοπτικές του "σώματος" της κοινωνίας, γιατί τούτη η "απόρριψη ενώ εμφανίζεται ως εξωτερικευμένη δύναμη μιας αυτογνωσίας, στην πραγματικότητα εν εσωτερικευμένη αναλγησία στο "άγγιγμα" το κοινωνικό αλλά τζαι το προσωπικό,εγώ είμαι βέβαιη.
Αν μου επιτρεπόταν να είμαι τζαι κάπως θρασύα θα έλεγα ότι θεωρώ αυτά τα άτομα από μιαν άποψη άρρωστα ή ανισόρροπα,δεν ξέρω...

Ανώνυμος είπε...

για ιστορικους λογους, τζαι για την ιστορικη μνημη της δημοκρατικης αντιστασης, το blog νοιωθει την αναγκη να επαναλαβει την ιστορικη πραγματικοτητα...
τον ιουλη του 74 οι 2 εγγυητριες δυναμεις επεμβηκαν στρατιωτικα στην κυπρο...η μια εκαμεν πραξικοπημα με τανκς,οπλα κλπ τζαι η αλλη εκαμεν αποβασην...
τζαι οι ιθαγενεις αντισταθηκαν τζαι στα 2 οπως εμπορουσαν..
φυσικα υπηρχαν τζαι οι συνεργατες...
τουτη ηταν η τραγωδια του 74....