[ανατολικα της μεσογειου]
σημερα θελω να γραψω για κατι εκτος πολιτικης επικαιροτητας...για την κριση του αντρισμου..οι αφορμες εν έναν ραδιοφωνικο διαφημιστικο κλιπ, τζαι ένα βιβλιο που εθκιεβαζα, το «η κουλτουρα του στρηπ τηζ»..
το κλιπ ηταν η πρωτη διαφημιση για vibrators στην κυπρο, για την οποια ακουσα τουλαχιστον..τζαι εθεωρησα το σαφως προοδο..αντιστοιχη με την αναφορα του νεοφυτου [του μητροπολιτη μορφου] στον ακη πανου..για την εννοια του «εγω ειμαι ο άλλος»..
η κυπρος χρειαζεται σαφως μιας «ευρειας κλιμακας» [που λαλει τζαι ο επισημος/ηγεμονικος λογος] σεξουαλικη επανασταση…εσιει κατι χρονια που αμα θωρω την ερωτικη προκληση που καμνουν τα στρηπ τηζ ντυσιματα/μοδα στα σωματα τους μιτσιους, ερκεται μου στον νουν η φραση «γαμηθητε περκι παμε παρακατω»…
η σεξουαλικη επανασταση βεβαια εν μια πονεμενη ιστορια για την επαναστατικη πρακτικη..κατι όπως το ανατολικο μπλοκ για την κομμουνιστικη ιδεολογια..τοτε την εποχη της «μεγαλης μεταμοντερνας εξεγερσης» την δεκαετια του 60 τζαι 70, η σεξουαλικη απελευθερωση εφαινετουν σαν νευραλγικο μερος της ευρυτερης απελευθερωσης..αμα το επαιρνες τζαι εκεντραρες το [αλα ραιχ] εφαινετουν ότι η αυταρχικη δομη της εξουσιας, θα εκλονιζετουν [τουλαχιστον] που μιαν κριση της δομης του χαρακτηρα που εβασιζετουν στην σεξουαλικη καταστολη..
αλλα ηταν τζαι το θεαμα..ηδη ο μαρκουζε εσινιαρεν το που τα μεσα της δεκαετιας του 60 ότι η ερωτικη κουλτουρα που εφαινετουν να εν μερος της ιστορικης δυναμικης [όπως το επεριγραψεν στο eros and civilization], εγενετουν τζαι μερος μιας νεας μορφης ενσωματωσης [repressive desublimation]…
η σεξουαλικοτητα εγενικεν το περιτυλυγμα της διαφημισης…
που την άλλη [τζαι τουτη εν η βασικη θεση του βιβλιου] εν αναμφισβητητο ότι σε πολλες χωρες [αλλα τζαι σαν κυριαρχη παγκοσμια κουλτουρα] εσιει περασει μια πιο ανοικτη θεση για την σεξουαλικοτητα, τζαι εσιει βελτιωθει σαφως η θεση των γυναικων, αλλα τζαι η θεση ομαδων «διαφορετικων» [όπως οι ομοφυλοφιλοι] απεναντι στις πατριαρχικες δομες τζαι το μονογαμικο, ετεροφυλο δογμα..
κατι όπως τα δικαιωματα που εκερδισαν οι συντεχνιες τζαι τα αντιαποικιακα κινηματα στον 20ο αιωνα..προοδος αλλα οϊ απελευθερωση..τζαι νεες δομες εξουσιας που διαπλεκονται με τα «κεκτημενα» των κοινωνικων κινηματων..η σεξουαλικοτητα τωρα σαν εμπορευμα…εν με πολλοπειραζει για να ειμαι ειλικρινης..νομιζω ότι εν θεμα διαλεκτικης.. η σεξουαλικη απελευθερωση γινεται μεσα που ένα καταναλωτικο ντελιριο..η εμπορευματικοποιηση απομυθοποια τις παραδοσιακες αξιες όπως ελαλεν τζαι ο καρολος σε έναν που τα αγαπημενα μου κομμαθκια που τα γραφτα του. ..
«..επνιξε στα παγωμενα νερα του εγωιστικου υπολογισμου τα ιερα ριγη του ευλαβικου ρεμβασμου, του ιπποτικου ενθουσιασμου, της μικροαστικης μελαγχολιας […] καθετι..που ηταν ιερο βεβηλωνεται και στο τελος οι ανθρωποι αναγκαζονται να αντικρυσουν με νηφαλιο ματι τη θεση τους στη ζωη και τις αμοιβαιες σχεσεις του.»
τζαι την επαναστατικη εργατικη ταξη μετα την εκρηξη του 1917- 49 εξαγορασαν την με τα ψυγεια τζαι τες αυτοκινητα την δεκαετια του 50.. το θεαμα σαν αντιστροφη της πραγματικοτητας….αλλα όπως εγραψεν τζαι ο εκο, το ψυγειο στην βορεια ιταλια ηταν μεσον εξαγορας της εργατικης ταξης, ενώ στον νοτο ηταν ειδος επαναστατικης προκλησης αφου ετονιζεν τι εν ειχαν οι αγροτες…
το βιβλιο του μακνερ «η κουλτουρα του στρηπ τηζ» εν μια αποπειρα περιγραφης τζαι αναλυσης τουτων των εξελιξεων στην δυση τζαι ιδιαιτερα στον αγγλοσαξωνικο κοσμο..η βασικη του θεση εν ότι τα τελευταια 30-40 χρονια μεσα που μια συγκλιση της επιδρασης των μμε [τζαι των τασεων της αγορας του «πολιτιστικου καπιταλισμου» όπως τον αποκαλει] τζαι των κοινωνικων κινηματων, εσιει σημειωθει μια ουσιαστικη μεταμορφωση της ερωτικης κουλτουρας – τουλαχιστον στες δυτικες χωρες..η πατριαρχεια μπορει να υπαρχει ακομα αλλα η θεση των γυναικων τζαι των ομοφιλοφιλων [τουτες οι 2 ομαδες εν οι βασικοι αξονες/πρωταγωνιστες της αναλυσης του] εσιει σαφως βελτιωθει…
μεσα σε τουτον το πλαισιο αξιζει να σχολιαστουν 2 τασεις..το θεμα της πορνογραφιας τζαι το ζητημα της αντρικης ετεροφιλης ταυτοτητας
- η νικη της πορνογραφιας πανω στον ηθικο πανικο
ισως ένα που τα καλλιτερα κομμαθκια του βιβλιου εν η σκιαγραφηση της αντιπαραθεσης για την πορνογραφια μεσα στο φεμινιστικο κινημα..αλλα τζαι η ευρυτερη διαχυση της πορνογραφιας σαν υφος τζαι στυλ στην μαζικη κουλτουρα τζαι στην δημοσια σφαιρα..αρχικα η πορνογραφια ηταν μερος της ευρυτερης αφισβητησης της δεκαετια του 60..την δεκαετια του 70 όμως η φεμινιστικη αναλυση για την αντικειμενοποιηση της γυναικας που το αντρικο βλεμμα [στην διαφημιση, την μοδα, το σινεμα] οδηγησε μια πτερυγα του κινηματος στην θεση ότι η «πορνογραφια εν η θεωρια, τζαι ο βιασμος η πρακτικη»..αθθυμουμαι τουτες τες συζητησεις..τζαι παρα την γενικη μου συμπαθεια για τες φεμινιστριες ενοιωθα που τα τοτε ότι τουτη η καπως δογματικη στροφη ηταν τζαι νακκον πουριτανισμος σιαμαλισμενος με φεμινισμο..σιγα σιγα η dworkin [μια βασικη θεωρητικη τουτης της τασης] αρκεψεν να δειχνει την αναποφευκτη δυναμικη τουτης της τασης..αρκεψεν να κωλοσυναεται της συντηρητικης δεξιας τζαι ξαφνικα μια πτερυγα των φεμινιστριων εβρεθηκεν αγκαλια με τους χριστιανους..που τα τοτε εμεναν αρεσκαν μου ετσι τζαι αλλοιως οι φεμινιστριες της αλλης πτερυγας..του «on our backs» …το βιβλιο παρακολουθα την εξελιξη τουτου του καυκα στον χωρο του γυναικειου κινηματος, τζαι την ριζικη μεταστροφη που την δεκαετια του 90 τζαι μετα..με την εμφανιση των «κακων κοριτσιων»..μιας νεας θυληκης τασης [δειγμα της οποιας ηταν τζαι η δουλεια της μαντονας στις ακρες του 90] που εχρησιμοποιαν τους κωδικες της πορνογραφιας, τζαι της αντικειμενοποιησης του θυληκου, αλλα συνειδητα…η γυναικα που παιζει τον ρολο της αντικειμενοποιησης..του φαντασιακου στρηπ τηζ..που φαινεται να παραδινεται..αλλα στην ουσια τζηνη κρατα πκιον την εξουσια..οπως το εθεσε τζαι μια που καμνει στρηπ τηζ..
«αρεσκει μου να τους θωρω να ιδρωνουν..να τους σηκωνεται..να θελουν..τζαι να να μεν μπορουν..»..
τουτο το ειδος της εξουσιας βρισκω το αρκετα συχνα τελευταια..πεφτει λ.χ. μια συζητηση με μιαν τυπισσα [νεαρη] για την σκοπιμοτητα του προκλητικου ντυσιματος, τζαι το να εξηγησεις την θεση ότι τουτο εν ένα ειδος αιχμαλωσιας στο αντρικο βλεμμα, μοιαζει με την προσπαθεια να εξηγησεις σε ένα διψασμενο-για-αυτοκινητο νεαρο ότι το κουτι με τους τροχους εν υποκαταστατο επιθυμιων που καταπιεζονται που μιαν ευνουχιστικη πραγματικοτητα..περα βρεσιει..οποτε πισω στες κορουες..κατι παιζει με τις νεες γυναικες που διαπραγματευονται δημοσια το σωμα τους..η επικρατηση της αισθητικης του μπουρδελου στην δημοσια εικονα, εκτος που την υπονομευση της καταπιεστικης ηθικης, εσιει τζαι το πλεονεκτημα ότι σπαζει την μονοδιαστατη εικονα για το τι είναι αντρικη τζαι τι η θυληκη μαθκια τζαι επιθυμια…για τουτον τζαι η διαφημιση για vibrators εφανηκεν μου σαν συμπτωμα τουτης της [θετικης] μεταμορφωσης..
- η προκαταληψη απεναντι στους ετεροφιλους αντρες..τζαι το προβλημα του αντρισμου…
όμως καθως επροχωρουσα στο βιβλιο ειχα μιαν αισθηση ότι οι γυναιτζες τζαι οι ομοφιλοφιλοι εν ηταν μονο σημεια αναφορας στην αναλυση αλλα τζαι ένα ειδος προνομιακης οπτικης…η αναλυση αρκεψεν να μου φαινεται λλιον κουφη στο τριτο μερος όταν εφτασεν σε μια [συντομη τζαι πουπανω πουπανω] αναφορα στον μαρκησιο ντε σαντ τζαι τους μοντερνιστες..εν νακκον κουφο να εσιεις γραψει ένα πολλα καλο πρωτο μερος για την πορνογραφικοποιηση της δημοσιας ζωης τζαι να δικαιολογας την χρηση του σαδομαζοχισμου στην παραβατικη πρακτικη ειτε των «κακων κοριτσισων» ειτε των ομοφιλοφιλων ριζοσπαστων ακτιβιστων [πολιτικα η πολιτιστικα], τζαι υστερα να κομπλαρεις με τον μαρκησιο..τζαι μια - αναμιση σελιδα για τον μοντερνισμο με κατινιες..ο μπρεττον ηταν εναντιον των ομοφιλοφιλων, ο πικασσο ηταν ..φαλλοκρατης - τουτον παει να πει νομιζω..εν τζαι πως τουτα εν εχουν μια διασταση αληθκιας..αλλα αμα υπερασπιζεσαι με τοσο σθενος τες φωτογραφιες του Μεϊπλθορπ τζαι τον [ιδιωτικα εκφρασμενο εστω] ρατσισμο του, η μονη δικαιολογια που θωρω εν ότι ο Μεϊπλθορπ καμνει γκει αρτ, η dworkin εν φεμινσιτρια [τζαι αρα οι μαλακιες που ειπεν τζαι εκαμεν, ππεφτουν στα μαλακα], ενώ οι αλλοι κρινονται για μαλακιες ενδεχομενως αναμενομενες για την εποχη τζαι το πλαισιο τους, αλλα τζαι γιατι εν ετεροφιλοι αντρες.. «μερος της αρχουσας ταξης» στο σεξουαλικο συστημα διαστρωματωσης…
οποτε ας σκεφουμε για τον αντρισμο..
στην πατριαρχεια ο αντρας εσιει ένα σωμα πανω στο οποιο επενδυεται η εξουσια..τουτον όμως εν σημαινει ότι τουτον το σωμα [τζαι το υποσυνειδητο που αποθηκευκει τζαι επεξεργαζεται φαντασιακα τες εμπειριες] εν απελευθερωμενο..ο αντρας ηταν επισης αιχμαλωτος τουτης της δομης..ναι ενταξι ηταν το πριμοδοτημενο σωμα για να κατακτησει..αλλα με ιντα τιμημα! Ατε να σου κατσει η τιπισσα [διοτι παρα την ρομαντικη κουτλουρα που υιοθετησε [αμυντικα εστω] ο θυληκος πληθυσμος στην μοντερνα εποχη, υπηρχε μια ξεκαθαρη δοση ταξικης προτιμησης – η φαση ηταν να κατσει πλουσιος]…τζαι αν δεν σου κατσει μια αισθηση ευνουχισμου γιατι η αξιοπροπεια τζαι η τιμη εμετριετουν τζαι με την κατακτηση…φυσικα ο ευνουχισμος παει πιο πισω στην σχεση με την πρωταρχικη γυναικα..την μανα στο οιδοιποδειο..καθε αντρας ηταν ένα αγορι σε μια πατριαρχικη κοινωνια που εβιωσε την οικοδομηση της ηθικης σαν ένα ειδος φοβου για τον ευνουχισμο..για τουτο τζαι η μοντερνιστικη κουλτουρα της παραβατικοτητας εσιει μια αντρικη διασταση – εν η επιθεση εναντια στην ηθικη της καταστολης τζαι του ευνουχισμου..διοτι παρα την κατακτηση ουτε ο αρσενικος εκτονωνετουν οργασμικα που λαλει τζαι ο ραιχ..η κατακτηση την οποιαν εμαθαινε σαν ειδος ερωτικης πρακτικης ηταν τζαι ένα ειδος επαφης [ψεκαστε-σκουπιστε- τελιωσατε] που οδηγαν την γυναικα που την παραδοση στην παραιτηση..εγινετουν μαμα τζαι εκαρτεραν να καμει γιον να εκτονωσει τα δικα της απωθημενα στο δικο της «βιλλουιν»..διοτι το πουττι εν πολλα περιπλοκο οργανο..τζαι ατε ο αρσενικος υστερα να γυρευκεται στες πουτανες..τζαι ατε τζιαμαι να πετυχει την φαση που γυρευκει…
εν τυχαιο που ο αντρας επροσδιοριζετουν σαν ελευθερος πριν να παντρευτει;..
ο νορμαλ αντρας θα ηταν όπως τον ζορμπα.. «το να σου ζητησει μια γυναικα να παεις στο κρεβατι της τζαι να μεν παεις, εν η μεγαλυτερη αμαρτια»…από μια ηθικη/πουριτανικη οπτικη μπορει να πει καποια ότι ο ζορμπας ηταν μαλακας…αφηκεν την οικογενεια του τζαι εγυριζεν..τζαι όταν πεθανισκει ζητα που τον συγγραφεα να παει με την γυναικα του [που εν να μεινει σιηρατη]…που μια απελευθερωτικη μπορει, όμως, να δει καποιος τον ζορμπα όπως τους «ανταρτες πολης» [με την ευρυτερη εννοια της πολης – όπως «βιος και πολιτεια..»] του ερωτισμου στα βαλκανια στην μεταβατικη εποχη του εκμοντερνισμου..
σημερα εχουμε την κυριαρχια της εικονας του γκει αντρα σαν οπτικη διαφημιση..ο αντρας γινεται σαν την γυναικα…αντικειμενο..παντα εθεωρουν ότι η χαλαουα που καμνουν οι γενετζιες εν να περασει στην ιστορια σαν το αντιστοιχο με την βαστιλη, συμβολο των πατριαρχικων κατεργων…σε μιαν ερωτικα απελευθερωμενη κοινωνια…τοσο βασανο για μια ζαμπα χωρις τρισιες!!..μονο σε μια ηδονοβλεπτικη [αλλα οϊ ερωτικη, της αφης, του ντζισιματος] κουλτουρα...ετο που εν τζαι οι αντρες ετσι τωρα.. μαζοχες…φκαλλουν/απλωνουν ζαμπα..σε καποιον κυπριακο ποιημα των μεσων του 20ου αιωνα ηβρα την εκφραση που περιεχει την λεξη ζαμπα..αλλα τζιαμαι ηταν «στηνω [οϊ απλωνω] ζαμπα»..στηννω ποϊ..
με τρισιες προφανως..
οποτε τι στο δκιαολο μπορει να είναι ο αντρας εκτος από την ερωτικη επιθυμια για ελευθερια του ζορμπα; Το άλλο βασικο χαρακτηριστικο στην περιφεριακη μας [μεση ανατολη, δυτικη ασια, ανατολικη μεσογειος] κουλτουρα, εν η εννοια της μαγκιας..καποτε τουτη η μαγκια γινεται τζαι πολεμοχαρης [τζαι συχνα υπερασπιζοντας φαντασιακες μορφες του θυληκου by the way – μητερες πατριδες, τιμη της γυναικας κλπ]..αλλα ο νουσιμος μαγκας καταλαβει..ο μαγκας εν δεχεται την προσβολη….μπορει να καταπιεσει τις επιθυμιες του αλλα οϊ την αξιοπρεπεια του..
οποτε τι εχουμε σαν αντρες να υπερασπιζουμε; Τι εχουμε σαν ιστορικη κληρονομια να προσφερουμε σε απελευθερωμενη κοινωνια;
Τον ερωτισμο της «λατρειας της αφροδιτης» που εκπροσωπει ο ζορμπας, τζαι την ανυποταχτη μορφη της ανατολικης εννοιας του μαγκα…Ο φιλος μου ο saladin εστιασε πανω στο ότι ο σανταμ επεθανε σαν αντρας..μαγκας..τζαι η κουβεντα του 60αρη προεδρου πριν τον εκτελεσουν… στους μιτσιους που εγινουνταν, τζηνη την στιγμη, οργανα της κατοχης:
«εισαστε αντρες εσεις ρε;»
2 σχόλια:
λλίες σκέψεις
Γιατί προοδευτικός ο δονητής ρε τούτον εν το καταλάβω. Άλλον να εν αποδεχτή η γεναίκα που αυτοηδονίζεται τζαι άλλον να το κάμνει με μιαν μηχανή...ασπούμεν αν το αντίστοιχον του άντρα εν μια κούκλα ρομπότ με τρύπες για να την γαμάς, εν προοδευτικό; Σπάζει την μονοδιάστατη εικόνα για την επιθυμία, οξά επιβεβαιώννει την κυρίαρχη εικόνα του θεάματος που παρουσιάζεται σαν πολυδιάστατον αλλά άμαν την δεις που κοντά έννενει, τζαι εν η αποξένωση;
Που λαλείς αθθυμούμαι παλιά που έκαμνα συζητήσεις με μιαν για τον αν παίζει μούτσιον ή οϊ τζαι λαλεί μου εν παίζει. Τζαι λαλώ της εν τζ’εν τίποτε κακόν, σε φάση εγώ είμαι ο τάχα απελευθερωμένος άντρας που την βοηθά να απελευθερωθεί τζαι τζείνη. Εν τζαι ήταν καμιά φοητσιάρα παρθενούα δλδ ήταν σεξουαλική γεναίκα, εσπάρκωννεν κτλ. Αλλά λαλεί μου τζείνη, η φάση ούλλη με το σεξ εν να το κάμνεις με τον άλλον. Τζαι που τούτον έχουμεν τζαιμείς οι αρσενιτζοί κάτι να μάθουμεν, που πολλοί τρώμεν να νιάτα μας παίζοντας ούλλη μέρα μούτσιο. Τζαι η αποχή μπορεί ναν επαναστατική, έννεν κατανάγκη κκομπλεξική μορφή τύψης.
για την πορνογραφία - η πορνογραφία σαν να κυριαρχείται μιαν αντιερωτική αμερικανίλλα, αλλά έσιει τζαι εξαιρέσεις. (Τζαι ποιός εν να ορίσει που ξεκινά τζαι που τελειώννει) Μπορεί κανένας να φκει σε γεννικά συμπέρασμα για την πορνογραφία; Αφού έσιει που καταστρέφουν την αξιοπρέπεια της γεναίκας τζαι έσιει που την κρατούν δυνατή κτλ. Οι επικρατέστερες εικόνες σαν ναν άθλιες όμως. Τζαι μέσα σ’ούλλα τα εξτρίμ τα "πολυδιάστατα", τα παράξενα ζευκαρώματα, τες στάσεις, τα φετίχ, κτλ, έσιει κάτι που λείπει, κάτι που μεινήσκει εκτός πλάνου, τζαι σαν ναν τζείνον το καταπιεσμένον κομμάτιν του σεξ που θέλει εξερεύνηση.
Ότι η σεξουαλικότητα τωρά εν κινητήρια δύναμη της κατανάλωσης κτλ, τζαι αν εν μέρος κάποιας διαλεκτικής... μπορεί ναι μπορεί τζαι οϊ όμως, για τον Ντεμπόρ ασπούμεν τούτη η φάση της ιστορίας εν μια παγωμένη στιγμή. Τζαι η σεξουαλικότητα η ηδονοβλεπτικη εν τζείνη που την παγώννει σε μεγάλον βαθμό, εν η θωράκηση του χαρακτήρα της ας πούμεν, τζείνη που ρουφά την ενέργεια της ελευθερίας τζαι χρησημοποιά την για την ίδιαν την καταπίεσην της, ο κινητήρας της μη-κίνησης. Εν επικίνδυνο να θωρούμεν απελευθέρωση τζαμέ που ένενει, είμαι ακόμα αναποφάσιστος.
Εσκέφτηκα τα τζιάλλον τούτα πούγραψα.
Όπως εν τα πράματα σήμμερα το σεξ συχνά εν μια πρέζα, έναν όπιο του λαού, τζαι που την άποψη τζείνων που γαμούν, τζαι που την άποψη τζείνων που εν γαμούν τζαι απλά θωρούν. Η εμπορευματικοποίηση (επανάσταση) του σεξ εν μια διοχέτευση της σεξουαλικής ενέργειας που την οδηγά τζαμέ που εν σχετικά ακίνδυνη.
Που την άλλη η τωρινή κατάσταση προσφέρει λλίες ευκαιρίες που μπορούν να χρησημοποιηθούν για σκοπούς απελευθέρωσης. Αλλάξασιν συνθήκες τζαι δυναμικές τζαι όντως τωρά μες σε τούτον το χάος μπορούν να χτιστούν κάποιες πιο ουσιαστικές διαυποκειμενικές σχέσεις, επικοινωνίας, εξερεύνησης, εκτόνωσης.
Που την άλλην όμως τέθκοιες συνθήκες θα εμπορούσαν να δημιουργηθούν τζαι σε καταστάσεις απαγόρευσης τζαι καταπίεσης.
Αλλά τούτα εν που την σκοπιά κάποιων τυχερών περιθοριακών, όσον αφορά την πιο γεννική εικόνα όμως... ε αλλάσσουν σιγά σιγά κάποια πράματα. Ππέφτει πολλή σημμασία στο σώμα τζαι στην γυμναστική, αλλά κυρίως το σώμα σαν εικόνα τζαι η γυμναστική συνήθως μηχανοποιημένη. Τζαι συνεπώς πολλές ανασφάλειες, κκόμπλεξ κτλ.
Ίσως μια σημαντική μορφή της μαγκιάς πλέον εν ο ατάραχτος που περνά μέσα που τούτην ούλλην την προκλητικότηα χωρίς να του ντζίζει, ένας στοϊκισμός μπροστά στον πειρασμό της πρέζας ασπούμεν.
Δημοσίευση σχολίου