Πέμπτη 24 Ιουλίου 2008

Κατασκευαζοντας δημοσιογραφικα το «κυπριακο»

[επιλογες συνεντευξεων, εστιαση προβληματων….τζαι παραξενες σιωπες]

Φοβερον. Από ότι ακουσα ο Χριστοφιας ειπεν στην συνεντευξη του για πιθανοτητα εκ περιτροπης προεδριας τζαι εν επροεκυψεν υστερια στα ΜΜΕ. Λαλεις να λειτουργει οντως ότι σιγα σιγα αποκτουμε ένα reality touch? Οξα το σεναριο τωρα εν οι συνομιλιες του φθινοπωρου;..Ιντα χαζιν που εχουν οσοι φοουνται τες συνομιλιες.. Τοσα χρονια [που το 68] εν επειραζαν..Τωρα νοιωθεις τους ότι αφορμολοουνται σαν να φοουνται ότι οι συνομιλιες εν να αποκαλυψουν κατι….Μπορει τζαι την αληθκια για τες συνομιλιες τζαι τα σχεδια λυσης των τελευταιων δεκαετιων – ότι δηλαδη οι βασικες παραμετροι ουλλων των εισηγησεων λυσης εν κοντα..Τζαι ότι «η λυση» ενεν «διεθνης συνομωσια» αλλα local product…Τζαι ιστορικη αναγκαιοτητα…


Παντως το που εστιαζουν οι δημοσιογραφοι εν ενδιαφερον. Πριν λλιες ημερες ειδα μιαν ανακοινωση του Θεμιστοκλεους [τεως ΕΔΗ, νυν ΔΗΣΥ] για ένα προγραμμα του Γενναρη στο ΡΙΚ για τους Τουρκοκυπριους. Συμφωνα με την αναφορα [ εν ειδα το προγραμμα] ο Γεναρης εκαμεν μιαν εκπομπη για να παρουσιασει τζαι τους τ/κ σαν θυματα της εισβολης …Οκ, τουτον μασιεται να πει τζαι ο Σ. Λεβεντ για χρονια, αλλα το θεμα ενι ινταλως το δειχνεις. Ο Γεναρης φαινεται ότι επιασεν συνεντευξη που ουλλους [τζαι που τους εθνικιστες λαλει η ανακοινωση] εκτος που εκπροσωπους του κομματος του Ταλατ – το μεγαλο κομμα τους τ/κ αριστερους δηλαδη το οποιο ιστορικα στηριζει την λυση/επανενωση. Αλλα θωρεις ο Ταλατ εν ο διαπραγματευτης τωρα..Οποτε δαμαι παιζει δαιμονοποιηση – ενώ αν ηταν αντιπολιτευση, τι καλα που θα ηταν…Διοτι η εικονα που προβαλει η ε/κ εξουσια [πολιτικη τζαι των ΜΜΕ] γενικα για τους τ/κ εν ένα παραξενο μειγμα «κατανοησης» [οκ, εν κυπραιοι σαν εμας] τζαι τυφλας [αρνησης να «δουμε» ότι εν μια κοινοτητα/κοινωνια, με εσωτερικες αντιφασεις, διαμαχες, μνημες τζαι πονο επισης]. Τοσα χρονια ηταν ο Ντενκτας τζαι ηταν βολικος..Οι τ/κ γενικα επαρουσιαζουνταν σαν «καλοι» αλλα αορατοι τζαι τζηνος ηταν ο μονος υπαρκτος τζαι ταυτοχρονα ο κακος..Που παντα, οποτε ανοιεν το στομα του εκαμνε «προκλητικες δηλωσεις»..Τωρα με τον Ταλατ, ωσπου να πεις κρομμυδι εφκαλαν τον τζαι τουτον νοκ αουτ: «Οργανο της Αγκυρας». Τζαι η πραγματικοτητα ας παει να κουρευκεται. Ηρτεν, ας πουμε, ο Ερντογαν…Στην παρελαση εγινεν τζαι επεισοδιο με εθνικιστες που εκατηγορουσαν τον Ταλατ τζαι τον Ερντογαν ότι «ξεπουλουν την κυριαρχια» της ΤΔΒΚ..Οι δικοι μας ποδα ακουσαν παλε «προκλητικες δηλωσεις». Θελουν τζαι λαλουν τα [για να κατασκευαζουν αρνητικο κλιμα γενικα] οξα φευκουν τους που κεκτημενη ταχυτητα; Όπως τον τζαιρο της Ληδρας που μεχρι τζαι λλιες μερες πριν να ανοιξει εθωρουσαν βετο του τουρκικου στρατου…


Την κυριακη επιασα τον ελληνικο «Βημα» – εισιεν το φιλμ του Κακογιαννη για το 74 αλλα τζαι μιαν «παρουσιαση» του Ταραντινο στο περιοδικο του. Δυστυχως για την ηρεμια μου εισιεν τζαι ένα [υποτιθεται] ρεπορταζ για την Κυπρο. Ξεκινα με προσαρμογη της κυπριακης φρασης για «τον τοπο τζαι τον αθρωπο», τζαι συρνει μια κλισε ατακα που σαν εκπαιδευμενος αναγνωστης επροσπερασα την, αλλα κακως – διοτι επρεπε αντιθετα να την παρω σαν προειδοποιηση..Λαλει ότι σεβουνται οι μεν τους δε τζαι ότι συμφωνουν στα προβληματα…Αμα δεις την λιστα εν λλιον υποπτη προς την ε/κ ερμηνεια του κυπριακου, αλλα λαλεις ατε να δουμε..Προς το τελος της εισαγωγης πεφτει η πρωτη βαρελλα:

«στα καναλια το διγλωσσο προγραμμα με υποτιτλους είναι ο κανονας και όχι εξαιρεση».

Χαννει ο κοσμος.

Να ειδεν κανενα δελτιο ειδησεων του ΡΙΚ 2 τζαι να ενομισεν ότι μονο ένα σταθμο εχουμε στην Κυπρο; Λαφαζανια σαν δημοσιογραφικη υπερβολη; Οξα ετσι του ειπαν; Αν όμως ετσι του ειπαν, ποιους ερωτησεν; Το μπουκετο των φκιορων/δηλωσεων εν εκφραστικο. Υποτιθεται η συγκριση εν αναμεσα σε ε/κ-τ/κ του ιδιου επαγγελματος. Στην αρχη εσιει του 2 δημαρχους της Λευκωσιας [οποτε τζιαμαι η επιλογη εγινεν με τις εκλογες] τζαι υστερα εσιει 6 ε/κ τζαι 6 τ/κ επιλογης του δημοσιογραφου. Οι τ/κ εν τζαι οι 6 υπερ της λυσης – στην φωτο της μιας οικογενειας φαινουνται στον τοιχο του σπιτιου τους διπλωματα του κομματος του Ταλατ. Υστερα εσιει τον Σ. Λεβεντ [της Αφρικα που γραφει τζαι στον Πολιτη], υστερα την Νεσιε Γιασιν [που μεινισκει τζαι δουλευκει ποδα], μιαν δικηγορο που ακουεται επισης αριστερη - θελει λυση αλλα καμνει τζαι έναν ενδιαφερον προβληματισμο για τις περιουσιες..Υστερα εν ενας εμπορος που νοσταλγει την συμβιωση….Ενας οικονομολογος/καθηγητης σε πανεπιστημιο ποτζει που ελπιζει στον Χριστοφκια τζαι εν εναντιον των εποικων….Ουλλοι του «ναι», του ανοιγματος των οδοφραγματων, της λυσης.. «Οι καλοι τ/κ»..που «εν εχουν κανενα προβλημα..Εκτος που την Τουρκια τζαι τους εποικους.»

Αν εγινεν τζαι κατι παλια [όπως το ότι ο αρφος της Νεσιε εγεννηθηκε ενώ η οικογενεια της ηταν «υπο την απειλη» των ε/κ πιστολερο που τους εθκιωξαν που τοσπιτι τους] «περασμενα ξεχασμενα» - οπου μας βολεφκει βεβαια…


Ενώ οι ε/κ..Α δαμαι αλλασει το φκιολι. Ο δημοσιογραφος επιασεν μεν τα ιδια επαγγελματα, αλλα ξαφνικα η επιλογη εν αναποδη – ποτζιει εν εσιει ουτε έναν εθνικιστη η απορριπτικο. Ενώ ποδα, εσιει μονο που τουτους.. Απεναντι στον Σενερ Λεβεντ εσιει τον Γεωργιου που το «Ποντικι» – εβδομαδιαια εφημεριδα, το ακρο του «όχι» τζαι του απορριπτισμου. Υστερα εσιει εναν καλαμαρα, τον Γουλιαμο, [πολιτογραφημενος κυπριος λαλει] για «ακαδημαικο». Τουτος φαινεται να εσιει βιτσιο να βαλλει ορους - θελει να φυουν ουλλοι οι εποικοι, να αποχωρησει ο τουρκικος στρατος..κλπ κλπ… τζαι υστερα να γινουν συνομιλιες..Τοσα ειδεν τοσα εκαταλαβεν [τοσα εμπορεν η εθελεν να καταλαβει]. Το χαζιν ενι ότι συρνει τζαι λλιον αριστερο κετσαπ – ότι η λυση θα ερτει που την «ταξικη ενοτητα» [που σημαινει ότι «μας ενωνει κατι ολους»…έναν ακομα βασανιστηριο για την ταλαιπωρη εννοια, αλλα ιντα που να πεις…]. Τωρα γιατι ο ακροδεξιος λογος στην Κυπρο αμα πουλιεται που τους [η στους] καλαμαραες θελει να το παιζει τζαι αντι-ιμπεριαλιστικος εν ενδιαφερον... Η, ας πουμε, γιατι καποιος που το παιζει «ελληνας αριστερος» αμα κοντεψει στο κυπριακο ακουεται όπως την ακροδεξια;..Συνδρομα..Τζαι λλιον φαντασιωσεις αποικιακης εξουσιας αλλα τζαι βαθυτερα η εσωτερικευση της ηττας που την εθνικοφροσυνη στον εμφυλιο – τουτοι οι τυποι θυμιζουν μου μια ψυχολογικα μονιμη/καθημερινη υπογραφη δηλωσης υποταγης/νομιμοφροσυνης στην «γαλανολευκη της Μακρονησου»..

Υστερα μια ηλικιωμενη κυρια/εμπορος στο παζαρι της χωρας που αθθυμαται ότι της ειπεν η μανα της ότι η Κυπρος πρεπει να ενταχθει στον «εθνικο κορμο» [εσιει επισης φωτογραφια του Γλυξμπουρκ στον τοιχο ακομα τζαι θεωρει τον Μεταξα προτυπο] τζαι η οποια λαλει ότι εμεινισκεν σπιτι της ο Ταλατ... Μαλιστα.. Που ουλλους τους προσφυγες τουτη εβρεθηκεν «τυχαια». Γιατι οϊ, ας πουμε, έναν προσφυγα που επηεν ποτζιει τζαι μιαν [όπως την κυρια στο παζαρι] που εν παει; Το επομενο αστερι της μονοδιαστατης παρουσιασης εν μια ζωγραφος, η Νικοδημου, που κατηγορα [βασικα κατινιστικα αν δουμε το υφος] τους αλλους καλλιτεχνες που καμνουν επαναπροσεγγιση ότι εν οργανα των «αγλλοαμερικανων». Τουτη εν απεναντι στην Νεσιε παρακαλω…Οκ να πει το βιτσιο της, τον πονο της, το απωθημενο της, την φαντασιωση της τελος παντων η γυναικα. Αλλα οι αλλοι που κατηγορουνται [που ενδεχομενως εν τζαι η πλειοψηφια των καλλιτεχνων] να μεν πουν την δικη τους οπτικη; Ταιρκαζει ομως η ενδεχομενη απαντηση τους στην εικονα που θελει να κατασκευασει ο δημοσιογραφος; Οι αλλοι 2 εν παλε της πτερυγας «Τασσος τζαι που τζιαμαι τζαι τζει». Μια οικογενεια που εν απορριπτικοι αλλα τουλαχιστον η αναφορα της γυναικας στην εμπειρια μετα το 74 εν ενδιαφερουσα – ο αρσενικος, που την άλλη, εν στο καναλι/κλισε ότι αν μεινει εστω τζαι ενας εποικος τοτε εν «διαλυση». Εν επηρεν χαπαρι ότι ο Παπαδοπουλος εδεχτηκεν ηδη να μεινουν 45-50,000 εποικοι/απογονοι που ηρταν πριν τες αρκες του 90 –ουτε προφανως ότι ο Κληριδης εκλεγηκεν το 98 με την δηλωση «δεν μπορειτε να διωξετε παρανομους μεταναστες». Εψηφισεν τον ουλλη η εθνικοφροσυνη τοτε. Ο άλλος εν ενας δικηγορος που εκτος που το οτι εσιει το ιδιο επιθετο με τον Αγγελιδη του ΔΗΚΟ φαινεται να εν μια κοψια μαζι του..Εν να καρτερα τον μαρμαρωμενο βασιλια τουτος..Θελει να διεκδικα ωσπου να ερτει κατι καλλιτερο..Το ότι, ας πουμε, πολλινισκουν οι εποικοι που εν να δεχτει αναγκαστικα η «πλευρα μας» οσον περνα ο τζαιρος, χανεται που τον οπτικο οριζοντα..Τες άλλες αποψεις ο δημοσιογραφος ελογοκρινεν τες ντε φακτο με τες αρχικες επιλογες..


Οποτε σουμα: 6 τ/κ αριστεριζοντες, υπερ της λυσης, υπερ του ανοιγματος των οδογραγματων τζαι 6 ε/κ απορριπτικοι [προς ακροδεξια] που εν εναντιον του ανοιγματος των οδοφραγματων, εναντιον των συνομιλιων…Με καμιαν αντιπροσωπευτικη λογικη των οσων συζητουνται εν ταιρκαζουν τα δειγματα – ουτε με βαση τα κομματα, ουτε με βαση το πώς αντεδρασαν οι ε/κ στο ανοιγμα των οδοφραγματων…

Ειτε ο δημοσιογραφος [ξεκινωντας καλοπροαιρετα] επηεν τζαι εππεσεν πανω στο ε/κ απορριπτικο κυκλωμα [τζαι οι «επιλογες» εκαθοριστικαν αυτοματα], ειτε εισιεν ηδη την εικονα που την αρχην – «εν να καμω ένα ρεπορταζ οπου οι τ/κ εν να θελουν λυση τζαι οι ε/κ εν να εν οι «παθοντες»..Τζαι ερωτησεν τζηνους που εγεμωναν τα κουτουθκια των αναγκων του. Διοτι η ιδια ισοπεδωτικη λογικη που εμφανιζει τους τ/κ σαν μιαν ομοιομορφη κοινοτητα αορατων ανθρωπων, εφαρμοζεται στους ε/κ που τον αθηναικο λογο – τζαι ετσι οι ε/κ ταυτιζονται ουλλοι με έναν λογο που εν τζηνος που θελει να ακουσει το εθνικο αφτι.

Φυσικα οποιος καλαμαρας επιασεν το περιοδικο τζαι ασχοληθηκε με το κυπριακο αντι με τον Ταραντινο, καλα να παθει.


Εν όπως τις εκπομπες του αντεννα. Προχτες εδιαφημιζεν συζητηση με έναν του ΑΚΕΛ, έναν του ΕΥΡΩΚΟ [εννοειται], έναν του ΔΗΚΟ τζαι εναν του ΔΗΣΥ που υποστηριξεν το "οχι" το 2004. Οποτε καμνεις, ταχα μου, πανελ αλλα προσπαθεις να το κανονισεις για να φκαλεις επιφυλαξεις/ανησυχιες με τις συνομιλιες [αφου το σκορ με τες επιλογες των προσωπων εν να εν 3-1].…Τζαι μασεται ο Ν. Οδυσσεως να φκαλει τον Αντενα πανω..Συναξε τον μαστρο σου κουμπαρε…Εν εκαταλαβει ότι τον επηρεν χαπαρι ο κοσμος…


Οποτε το ότι επερασεν απαρατηρητη η αναφορα στην εκ περιτροπης προεδρια εν ενδιαφερον. Ειτε η ελιτ [τζαι οι δημοσιογραφοι που φκαλουν τα σεναρια] εκαταλαβαν ότι η επιλογη/πιθανοτητα της εκ περιτροπης εν μερος της συζητησης/επιλογων πκιον… Ειτε η γοητεια του Χριστοφκια εν δυσκολο να αντιμετωπιστει face to face – ασε δηλαδη που οι προηγουεμνοι προεδροι της δεξιας τζαι του κεντρου εχουν δεκτει τα παραπανω τζαι τουτος απλα καταγραφει την υπαρχουσα κατασταση..Οξα φυλαουν τους αφρους για το παιξουν θεατρικοι σπασμοι αμα κοντεψει η λυση;

Παντως η ιστορια τζαι οι διαπραγματευσεις εν τζιαμαι..

Τον τζαιρον των ιδεων Γκαλι ελαλουσαν ότι οι δυο κοινοτητες [μονοι τους χωρις ξενους] εσυμφωνησαν στο 80%..Το 2004 εφτασαμε το 90-95% συμφωνια…Ποσο τζαιρο να παρει το γερημο το 5% τζαι κατι, που εμεινεν; Οποιος θελει μπορει να δει τες επιλογες όπως εδιαμορφωθηκαν ιστορικα μεσα που τες συζητησεις…

Αλλα μερικοι φυσικα μπορει να μεν θελουν επιλογες…

Τρίτη 15 Ιουλίου 2008

Υπογειες διαδρομες τζαι σημειολογικα παιχνιθκια της μνημης

[ο Ιουλης του 74 στα χωραφκια της Λεμεσου τζαι η «πορνη της Μεσογειου» στο υπογειο Τραινο της Χιλης]

Ειπα να περιμενω να γραψω το post υστερα που τες σειρηνες το πρωι – καπου αρεσκει μου να μπαινω στο κλιμα. Ανοιξα τον Αστρα τζαι όπως οδηγουν εππεσα πανω στον χρονο…

«Ποσοι θυμουνται σημερα αφου επερασαν 34 χρονια;»

Αθθυμηθηκα την φιλεναδα μου την Κουλλα. Αμα ανοιξαν τα οδοφραγματα το 2003 επηεν ποτζιει. Στην κουβεντα μας εισιεν έναν αβεβαιο τονο – εξερεν ότι εγω ημουν υπερ του να παενει ο κοσμος [περκει δουν τζαι ξικολλησουν] τζαι εθελα να ακουσω/μαθω το feeling της..Τζηνη όμως σαν να εννοιωθεν την αναγκη μιας απολογιας – απεναντι σε καποιαν αορατη μορφη λογοκρισιας..

- Ξερεις, λαλει μου, επηα για να δω ιντα που εν πρεπει να ξεχανω…Εν τα εζησα..Εγεννηθηκα υστερα που το 74..

Εμεινα τζαι εθωρουν την. Ένα σωμα ωριμης γυναικας στο παρον τζαι μια απουσια στον ιστορικο χρονο. Εν εισιεν καν γεννηθει το 74…

Οσοι εν σημερα 34 χρονων εν εζησαν το 74….Οσα «ζιουν» εν κουβεντες…Μνημες/βιωματα αλλων…


Στες 15 του Ιουλη του 74 ηρτα που το χωρκο της στετες μου [που εμεινισκα τα καλοτζαιρκα] στο χωρκο που εμεινισκαν οι γονιοι μου – στα περιχωρα της Λεμεσου. Εκατεβηκα που το λεωφορειο τζαι επηα στο χωραφι να παιξουμεν μαππα. Υστερα που λλιον ακουσαμεν ότι επρεπε να παμεν εσσω γιατι εισιεν φασαριες. Εθκιεβαζα εφημεριδες, το ραδιο ακουαμεν το ουλλοι σαν το «τυμπανο της φυλης» που λαλει τζαι ο Μακλουαν. Ηταν δυσκολο να μεν ηξερεις ιντα που εγινετουν. Επηενα με τον γερο μου στα συλλαλητηρια στην αρχιεπισκοπη. Ο Μακαριος…Καποτε αμα περασει στην ιστορια πραγματικα το 74 εννα μπορει να αναλυθει τζαι η φαση του.. Ότι μαλακια τζαι αν εκαμεν [ το 55, το 63] αθθυμουμαι το παθος που επροβαλλαμεν πανω του. Ηταν ένα συμβολο, όπως την σημαια η το συνθημα, ενός κοσμου που εν του ειχαν μεινει [η εν επρολαβεν ακομα να κατασκευασει] δικα του συμβολα/εικονες/λεξεις. Τζαι επαιζεν με φοβερον στυλ/χαριν [«χαρισμα» εν να πουν οι κοινωνιολογοι] τον ρολο του συμβολου της ιστορικης μεταβασης….Φαντασου να μαθαινεις ποξω μιαν ομιλιαν για να την πεις σε ένα κοινο που σε καρτερα σαν σε ροκ συναυλια – οξα αραγες σου ηταν μεταλλαγη της λειτουργιας;….Να εισαι μανιωδης καπνιστης τζαι να μεν σε φκαλουν μια φωτογραφια με τον τσιαρο στο σιερι..

Υστερα που το πραξικοπημα ο Γορης στην Λεμεσο εβαλεν κυπριακη σημαια εξω που την μπουατ του – τζαι λαλει του μια κοτζιακαρη «μα Γορη μου εγινεν ταχυδρομειο δαμαι;».

Εν ειχαμεν συμβολα. Όπως ειπεν τζαι ο Σπυριδακης η Κυπρος ηταν πολλα σημαντικη για να την αφησει ο «ελληνισμος» στους κυπραιους – τζαι επκιερωναμεν τον σαν υπουργο..Αλλα ατε να ζητησεις λοαρκασμον τοτε…Αμα αρκεψεν να φαινεται η αναδυομενη αυτονομια των κυπραιων ιθαγενων στες αρκες της δεκαετιας του 60, μια ελληνικη εφημεριδα εκωδικοποιησεν την απειλη της φθορας/παρακμης στην κατηγορια ότι η Κυπρος ηταν «η πορνη της Μεσογειου»…Τζαι φυσικα σε έναν κοσμο οπου εν ειχαμεν δικαιωμα στον ηχο, το να διεκδικησουμε την κληρονομια της Αφροδιτης ηταν off limits..Αφου «εθκιαλεξαμεν» για συμβολο έναν καλοηρο…


Ο Μακαριος εγινεν το οπτικο συμβολο τζαι ο ηχος μιας λογοκριμενης εμπειριας…

Τζηνον ουλλο το παθος που εξισσυλαν στους δρομους, τζηνον το αμαλγαμα της κυπριακης αξιοπρεπειας, της «πιστης» στην δημοκρατια [οι αλλοι εγραφαν στους τοιχους «Ζητω η 21η Απριλιου»], το αισθημα ότι εσσυμετειχαμεν [ακομα τζαι εμεις οι ροκολοι] σε ένα ιστορικο παιχνιδι, σε ένα επος, εν εισιεν συμβολα. Το μονο που ειχαμεν ηταν ο Μακαριος – η φατσα του. Αμα την θωρω ακομα καδρωμενη σε σπιθκια νοιωθω την τζαι λλιον κιτς αλλα φερνει μου τζαι ένα αερα γλυτζιας νοσταλγιας για μιαν εποχη που οι δρομοι εν ηταν μονο για τα αυτοκινητα.

Στο φιλελευθερο ειδα σημερα τον Ομηρου σε φωτογραφια του τοτε – με μαλια σαν εκφωνητη του σταθμου της Παφου. Όπως τζαι στο πολυτεχνειο στην Ελλαδα η αντισταση στες 15 του ιουλη εξεπερνα τα ατομα τζαι την μετεπειτα μιζερια τους – εισιεν κατι που τζηνες τες στιγμες που κουβαλουν την γοητεια της ιστορικης συνειδησης…


Όπως επηενα εσσω που την μαππα επερασα που το κεντρο του χωρκου. Οι καφενεδες ηταν ανοιχτοι – τζαι οι συλλογοι. Ο συλλογος του αριστερους εμεινεν ανοιχτος ουλλην την εφτομαδα του πραξικοπηματος. Τζαι ο γερος μου επηενεν τζιαμαι. Στην εφημεριδα εθκιεβαζα για την Χιλη. Για τον Αλλεντε, για το πραξικοπημα ένα χρονο πριν. Ηταν να εχουμε τα ιδια; Τους σκοτωμους, τες σφαγες; Γιατι εν εκλεισαν οι αριστεροι τον συλλογο;

Εμεινεν μου τζηνη η σιωπηλη πεισματικη αντισταση. Ενας καφενες ανοικτος, σωματα που επιμενουν να καθουνται λες τζαι εν συμβαινει τιποτε. Στην εξωπορτα υπηρχεν ακομα μια τρυπα που την πομπα που εβαλεν η εοκα β. Αμα ακουστηκε ότι υπηρχε ο σταθμος της Παφου το ραδιο στον συλλογο τους αριστερους αλλαξε σταθμο. Ποτζει το ρικ, ποδα η Παφος. Η φωνη του Μακαριου ηταν όπως το χαμογελουι του. Κατι που μας εμιλαν εμμεσα…Σαν να μας εμιτσοκαμμαν σε ένα παραξενο κωδικο. Στα συλλαλητηρια ειχα για πρωτη φορα την αισθηση ότι η πολιτικη, η εξουσια, μιλα σε ένα ψευτικο κωδικα. Όπως το καλαμαρισμα στο στομα των κυπραιων. Ο Μακαριος επεμενε ότι η εοκα β ηταν «οι νεκροθαφτες της ενωσης». Εκαταλαβαινα ότι εμασιετουν να τους πεισει να σταματησουν – ότι καμνουν «κακο».. Αλλα εγω ενοιωθα γυρον μου ότι ο Μακαριος ειτε ελαλεν ψεματα ειτε εν εκαταλαβαινε – γιατι εν εμεις που εσυναουμαστεν τζιαμαι για να τον ακουσομεν που εν εθελαμεν την ενωση.

Την πιο ομορφη ατακα εθκιεβασα την χρονια μετα που τον Μενελαο Χριστοδουλου – ετελειωσεν την παρουσιαση του στο «λαικο πανεπιστημιο» το 1986 με την ατακα «Η Κυπριακη Διαλεκτος απετρεψεν την ενωση». Υπερβολη, ξι-υπερβολη στο βαθος ελαλεν την αληθκια που ενοιωθα στα συλλαλητηρια του Μακαριου – ότι η κυπριακη καθημερινοτητα αναδυετουν σαν ενας ηχος ιστορικης διεκδικησης αυτονομιας…Σαν μια αξιοπρεπεια που εστω τζαι λογοκρινομενη, εστω τζαι σιωπηλη όπως τον συλλογο των αριστερων, επεμενε…Να μιλα σε κωδικες…


Αμα εγινεν ο πολεμος αθθυμουμαι εντονα έναν επεισοδιο – οπου παλε η καθημερινοτητα εξεπερναν [τζαι απορροφαν] την εξουσια των μεγαλων εισαγωμενων λεξεων. Την νυχτα εισιεν συσκοτιση αλλα ο κοσμος εκαθετουν εξω. Οι αριστεροι στον συλλογο τους, οι ουδετεροι στον δικο τους [τζηνοι ειχαν τζαι μιαν συκαμινια αθθυμουμαι], οι δεξιοι στον δικο τους. Εν ηταν ουλλοι οι δεξιοι εοκαβηταζηες, αλλα ουλλοι οσοι εκρατουσαν οπλα τζαι επαιζαν το εξουσια ηταν τζιαμαι στον συλλογο τους. Με τον πολεμο εχεστηκαν λλιον αλλα ειχαν ακομα τα οπλα. Σε μιαν φαση επηεν να τηλεφωνησει ενας που τον συλλογο τους αριστερους – τοτες εισιεν ένα κοινοτικο τηλεφωνο τζαι ηταν απεναντι που τους καφενεδες. Αμεσως εσηκωστηκεν τζαι έναν καβληντηρι που τον αλλον συλλογο.

- Απαγορευεται

Οποτε γυριζει ο αριστερος τζαι λαλει του..

- Ε βεβαια τωρα εχουμεν δικτατορια…

Ετσι μιτσης όπως ημουν εμεινα..Τωρα ιντα που εννα γινει;..Τουτοι οι μαλακες κάθε νυχτα εγυριζαν τζαι επυροβολουσαν γυρον που το χωρκον για να φοητσιασουν τον κοσμο – τωρα;

- Ρε κουμπαρε, εχουμεν πολεμο, λαλει του…Με ένα τονο μαλλον παρακλητικο..

Τζιαμαι ετελειωσεν ο φοος του πραξικοπηματος στο χωρκον. Ηταν φανερο ότι εν τους επαιρνε πκιον. Αλλα ηταν ακομα μεσα στον Ιουλη. Θα μπορουσε να το επαιζεν ακομα εξουσια ο εοκαβητατζης – αλλα εθωρεν τον ουλλον το χωρκον. Ηταν όπως την φαση τζηνου που το εφεδρικο που τον αφηκεν ενας καλαμαρας αξιωματικος σε ένα κυπραιο στρατιωτη να τον εκτελεσει, τζαι λαλει του ο τυπος του εφεδρικου του μιτση/του στρατιωτη…

- Ρε ειμαι τζαι εγω κυπραιος..

Ο κωδικας της καθημερινοτητας…

Εν τον επαιξε…


Καλλιτερα που ερκουνται νεες γενιες. Οϊ μονο για να ξικολλησουμε σαν κοινωνια αλλα τζαι για να δουμε τζηνην την εποχη με άλλο δειν. Για να φκαλουμεν πουπανω την υπογεια παραδοση. Τζαι να εβρουμεν/κατασκευασουμεν την συνεχεια…

Εγω ποττε μου λ.χ. εν εκαταλαβα γιατι εισιεν κοσμο που εβιωνεν [τζαι βιωνει ακομα] το 74 μονο σαν ηττα. Το 74 [υστερα που το καλοτζαιρι του πολεμου] εγινεν τζαι μια ανατροπη – τζηνου του καθεστωτος καταπιεσης που εκαθοδηγαν η ελληνικη πρσβεια, το ΓΕΕΦ, οι μασκοφοροι, κλπ. Τζηνα τα χρονια που ακολουθησαν το 74 [τουλαχιστον ως το 80] εγεννηθηκεν [βορεια τζαι νοτια θεμας] στους δρομους τζαι στα στεκκια μια άλλη φωνη, έναν άλλο βιωμα…Εστω τζαι αποσπασματικα..Η κυπριακη αμφισβητηση σαν η συνεχεια της αντιστασης του Ιουλη [της ενοπλης που την Παφο στο Καιμακλι, τζαι της σιωπηλης αρνησης να κλεισουν οι καφενεδες]…σαν μια συνδεση με τον Μαη στην δυση, με την παλαιστινιακη αντισταση στην ανατολη…

Οι γραμμες του Τσε..Τζαι το καμενο προεδρικο στο Σαντιαγο της Χιλης….


Εθκιεβαζα προχτες μιαν ειδηση ότι στην Χιλη εσυλλαβαν μιαν στηπτηζου που εκαμνε δημοσιο στρηπ τηζ..Δωρεαν για τα μαθκια του κοσμου, στον υπογειο σιδηροδρομο…Εκαμνε το [τζαι εν να συνεχισει λαλει] γιατι η χιλιανη κοινωνια ένα σφικτη, πουριτανικη…Ενεν ευτυχισμενη..

Ο ερωτισμος του σωματος εναντια στην ανεραστη κληρονομα της δικατοριας του Πινοσετ…

Το χαμογελουι της μεταμοντερνας αμφισβητησης πρεπει να εβρει την υπογεια γραμμη της ιστορικης συνειδησης….

Τοτες μπορει τζαι να διεκδικησουμε τον ερωτισμο της «πορνης της μεσογειου» σαν παιχνιδισμα αυτονομιας αντι σαν κατηγορια που παραγει πουριτανικο σφιξιμο…..Για τουτον ο ιστορικος χρονος μπορει να εν τζαι απελευθερωση [αντι μονο ξεφτισμα] της μνημης…Ανοιγμα στες πολλαπλες ερμηνειες..

Δευτέρα 7 Ιουλίου 2008

Κουβεντες του καφενε

- Μα ακου θρασος ρε…Οι μαστοροι του Jumpo εν δεχουνται συντεχνιες λαλει…Μα ποθεν ηρταν τουτοι σιορ;

- Το θεμα εν που πασιν…Φανταστου αυριο να αρκεψουν οι μαστοροι να θελουν μονο προσωπικα συμβολαια – τζαι ατε να διαπραγματευτεις μονος σου με το κεφαλαιο…Ο λιμπουρος με τον ελεφαντα..Περκει χασουν καμποσα που την απεργια γιατι τουτοι μονο την πουγκα τους καταλαβουν…

- Φκαλλουμεν αυτοκολλητα εναντιον του Jumpo;

- Μα ιντα ξεφτιλα τζαι τζηνη που τους εφκαλαν εξω τους αλλους να το παιξουν δημοσια απεργοσπαστες..Θελουμεν δουλεια μισσιμου οϊ συντεχνια….Φοβερον…Παλια η ατακα της δουλοπρεπειας ηταν θελουμεν μαστρο..Τωρα εν απλα δουλεια….

- Εκοψαν τζαι τζηνοι μεσα ρε..Εν τζαι εν εφκολο αμα εισαι σε μιαν φαση..

- Λαλεις να το λυσουν το κυπριακο;

- Ε πασιν καλα παντως. Κατι παιζει σαν χημεια Ταλατ-Χριστοφκια νομιζω. Ως τωρα επαιξαν τους ρολους αριστεροι ηγετες που ξαναβρισκουνται..Υστερα επαιξεν τζαι λλιον σαν αγκρισμενοι ηγετες της κάθε κοινοτητας..Τωρα σαν να εφκολυνουν ο ενας τον άλλο για να πασιν στες συνομιλιες…Δαμαι η χημεια τους συγκλινει ενώ με τον Ντεκτας τζαι τον Σπυρο τοτε ηταν αναποδα..Τζαι με τους εθνικοφρονες πιο παλια αλληλοευκολυνουνταν στο να καθαριζουν οσους ηταν μεσα στα ποθκια τους…

- Αρεσκει μου που κοφκεις κατι δεκαετιες εξω..Παντως ο Κυπριανου junior φαινεται ας πουμε ..πρακτικος..

- Νουσιμος;

- Με τον Παπαδοπουλο εν εσιει θεμα συζητησης..Εκολλησεν στο δικηγορικο..Ως τζαι για τον καφε εθελεν λογο τζαι κειμενα..Αλλα ινταλως εν να το παιξει τζαι ινταλως εν να φκει στην τελικη εικονα θελει ζιασμα ακομα..

- Ο Ερντογαν;

- Ε φαινεται να εσιει πατηματα..Αλλα ότι τζαι να γενει η σχεση της Τουρκιας με την Ευρωπη εν τοσο σημαντικη για ουλλους που εν να παλαντζαρει καπως το σκηνικο σε σχεση με την Κυπρο..

- Σαν να εισαι πολλα αισοδοξος..

- Αφου εγιω σκεφτομαι ότι η ωραια φαση ενι να βρεθει ένα πλαισιο να τους χωρει ουλλους. Η γεωγραφια εν αμειλικτη ..Οσοι κατοικουν σε τουτον τον ροτσο εχουν κάθε συφφερο να το λυσουν…

- Ναι καλαν..Τζαι τζηνοι που το εκαμαν επαγγελμα το κυπριακο;

- Ε κατι εννα βρουν παρακτω...

- Ακουσετε την φαση με τους μιτσιους στην Αθηαινου;

- Καλον…Αρκεψαν να πολιορκουν τους μπατσους στα αστυνομικα τμηματα.. Μπορει να το καμουν τζαι με τους μαστορους…

- Αψε το καντηλι σου..Ετο εν παναυρκα τους ροκολους..

- Ναι ρε κουμπαρε αλλα στο θεαμα τουτον παιζει…Εσιει τζαι τουτον την φαση του..Μπορει να αλλασουν ισορροπιες…

- Αμα γυρισει ο νους του μιτσιους στον κοσμο γυρον τους εννα εν καλα..Αλλα τωρα εν αλλου…

- Γιατι εσεις δηλαδη εκαταλαβετε γιατι κουβενκιαζουν στην βουλη για τα πορνο; Εν παρανομα; Μα εστραωθηκαν σιορ; Μπροστα τους κοντεφκει να γινει δημοσια παρτουζα τζαι τουτοι ασχολουνται με φωτογραφιες..Σε ποιον θεατρο ηταν που της εφιλαν τον βυζι στην σκηνη;

- Παιδικη πορνογραφια λαλει..

- Εν πελλοι ρε κουμπαρε..Ειδες εσου ποττε στο περιπτερο παιδικη πορνογραφια;..Που οτι αθθυμουμαι εσιει βυζια διαφορων σαιζ....Κωλους τζαι κωλουθκια.. Ατε να βαλουν τζαι κανενα πουττουι.. Ιντα ουτε βιλλον εν ειδα σε περιπτερο..Γιατι εν να τα χωνουν πουκατω που τον παγκο παντες τζαι εν παρανομα; Ιντα που εν να παθει δηλαδη ο μιτσης η η μιτσια αν δει κανενα βυζι η κανενα πουττι; Αραγες σου οι βουλευτες νομιζουν ότι οι μιτσιοι πιστεφκουν ότι ηρταν με τον πελαργο;

- Ιντα οι αλλοι για έναν αιωνα επιστεφκαν ότι εν απογονοι των Αχαιων εποικων..Τζαι οι αλλοι οτιηρταν που εναν βουνο στην Ασια..Ουλλους τους αλλους που ηταν πριν δαμαι η ηρταν υστερα εν επιανεν ο σπορος η οι ωοθηκες τους αλοπως...Α ρε δυτικη αρχαιολογια ιντα φαλιες ανοιξες στου ιθαγενεις…

- Εθκιεβασες τον Αστερικο τζαι τον Οβελικκο;

Για πληροφοριες τζαι υπογραφες συμπαραστασης για την απεργια στα Jumpo κοιταξετε/πηενετε στα blog νεκατωματα [gregoris], aceras τζαι proletariakon [http://proletariakon.blogspot.com/]